Технологии Физика Химия

Защо съвременният бетон се руши, а римският трае хилядолетия?

Съвременният бетон – използван за изграждане на всичко от пътища до сгради и мостове – може да се разруши само за 50 години. Но хилядолетия след като Римската империя се разпада на прах, бетонните ѝ конструкции са все още запазени.

Днес учените най-после откриват причината: специална съставка, която кара бетона да заздравява с времето, вместо да се разрушава. Учените започнали проучванията си с една древна рецепта за хоросан, създадена от римския инженер Марк Витрувий през 30 г. пр. н. е. Рецептата представлява смес от вулканична пепел, вар, морска вода и вулканични скали. Тази смес се излива в дървени калъпи, които на свой ред биват потопени в още морска вода.

----
Ако планината ви е втори дом, имаме нещо за вас!

Историята съдържа много препратки към издръжливостта на римския бетон, включително и една загадъчна бележка, написана през 79 г. пр. н. е., описваща бетона, изложен на морска вода като: „каменна маса, необорима от вълните и заздравяваща всеки ден.“

Какво означава това? За да разберат, изследователите проучвали набраздени основи на римско пристанище в залива Поцуоли близо до Неапол, Италия. Докато ги изследвали, те открили, че морската вода е разтворила елементи от вулканичната пепел, което позволява растежа на нови връзки между минералите. В рамките на едно десетилетие в бетона се е формирал много рядък хидротермален минерал, наречен алуминиев тоберморит.

Алуминиевият тоберморит, за който е добре известно, че осигурява издръжливостта на римския бетон, може да бъде произведен лабораторно, но е много трудно да бъде примесен в него. Но изследователите открили, че когато морската вода се процежда през бетонния калъп, тя реагира с вулканичната пепел и кристали и се получават алуминиев тоберморит и порест минерал, наречен филипсит, пише American Mineralogist.

Ще виждаме ли по-устойчиви пристани и вълноломи в близко бъдеще? Понеже и на двата минерала са нужни векове, за да укрепват бетона, съвременната наука все още работи по пресъздаването на модерна версия на римския цимент.

Превод: Цветелина Васева