Защо хората са единствените животни с брадичка?

Ето го и въпросa на века: защо хората имат брадички?

Първо, добре е да се отбележи, че брадичката не е просто тази допълнителна част от лицето под устата. Тя е част от долната челюст, която стърчи от лицето ви. Дори и нашите близки генетични роднини – шимпанзетата и горилата нямат “истинска” брадичка.  Докато те имат област под челюстта си, ако се погледне в черепите им, ще се забележи кост, която се накланя назад от долните им зъби. Тогава, защо хората имат тази уникална анатомична част, която е източник на спорове между еволюционните биолози от 19-ти век насам.

Джеймс Пампуш, научен сътрудник с докторска степен по еволюционна антропология в университета Дюк, наскоро написа статия за загадката, наречена “човешка челюст” в научния журнал “Еволюционна Антропология”.

Говорейки по темата за списание “Атлантик”, Пампуш обяснява: “Брадичката е от онези редки феномени в еволюционната биология, които наистина разкриват дълбокото философско различие между изследователите”.

Биолозите, поддръжници на еволюционната теория през Викторианската епоха, предложили идеята, че брадичката се е развила, защото е ефикасна при отблъскването на удари. Но това би изисквало много ранни човешки видове да бъдат удряни в лицето твърде често и с много тежки последици.

Други теории предполагат, че брадичката помага на челюстта да се справи със стреса, идващ от говоренето. Някои вярват, че цялото това движение на езика и отваряне на устата могат да напрегнат челюстта, така че да е развила една по-голяма област, която спомага за разпределянето на стреса и намаляване на въздействието му. Въпреки това, натискът от нежните вибрации на езика не е толкова голям или изнурителен, смята Пампуш.

Други дават предположение, че брадичката е била средство за подбор на партньор, което е показвало на вероятния партньор някакво еволюционно предимство, което би ги тласнало да създадат поколение един с друг. Обаче, говорейки по Националното обществено радио, Пампуш обяснява, че тези типични черти, развити само в един от половете, е нещо познато като “сексуален диморфизъм”.

Пампуш смята, че брадичката е просто еволюционен придатък на лицето за отвличане на вниманието, който няма определена функция, а се е развил като индиректен вторичен продукт от друга адаптация. Тя вероятно е небрежно следствие през милионите години еволюция от смаляването на нашето лице,когато сме започнали процеса на селектиране на храната. Докато ние все по-малко сме се нуждаели от зъбите си за ядене и отхапване, точно тогава те са започнали да се смаляват и да се свиват навътре в лицето.

Докато тази теория звучи достоверно, доста трудно е научно да се докаже, че дадена черта не дава еволюционно предимство. Загадката с брадичката изглежда продължава, но какъвто и да е отговорът, тя си остава един от малкото атрибути,които странно, но ни правят хора.

Както и Пампуш заключава в интервюто си пред радиото: “Ако прегледате всички хоминиди, които съставят родословното дърво след разделянето с шимпанзетата, няма чак толкова много черти, които да можем да посочим и да кажем, че са изцяло човешки… Единственото нещо, което изпъква из между всичко е брадичката. Вероятно тя ще ни каже какво наистина ни е дала тази малка стъпка в превръщането ни в анатомично модерни и която е оставила назад всички други подобни на хората същества”.

Превод: Пламен Василев