Загадъчните първи заселници на Мадагаскар са идентифицирани чрез древни семена

Превод: Теодора Савова

Източник: HowStuffWorks

Представете си, че се събуждате една сутрин, качвате се в кану с няколко приятели, няколко растения, храна и прясна вода, и тръгвате към открития океан. Знаете, че никога няма да се завърнете у дома, но привидно не изглеждате като членове на култа към самоубийства. Вашата задача е да пътувате и да се придвижвате, докато не намерите земя, дори да се наложи да гребете 6 000 км през Индийския океан, докато не достигнете до остров, който е само два пъти по-голям от Калифорния.

Изглежда невероятно, но от всяка частица от генетичните, културните и езиковите доказателства имаме показания за факта, че Мадагаскар – големият лемурски остров край източното крайбрежие на Африка, е бил колонизиран не от африканци, въпреки че са живели буквално там, само на около 500 км през водата, а от праисторически австронезийци от южноазиатските острови.

Генетичното потекло на хората от Мадагаскар е австронезийско, както и езикът им, който е в същото семейство с езици като хавайски, полинезийски и самоански. Те ядат ориз при почти всяко хранене, а значителен брой от внесените растения на острова са подправки, посеви и плевели, родом от Южна Азия.

И все пак, доскоро не бяха открити археологически данни в подкрепа на теорията, че австронезийците са установили най-ранните известни селища в Мадагаскар. Но миналия месец, екип от изследователи публикува първите категорични археологически доказателства за тази колонизация, в списанието Proceedings of the National Academy of Sciences.

Изследователите са открили и датирали с помощта на радиовъглерод, повече от 2 500 карбонизирани семена от посеви от Югоизточна Азия, като ориз и боб мунг в Мадагаскар и съседните Коморски острови. Те открили, че семена с австронезийски произход от VIII и X в. пр.н.е са били концентрирани в Мадагаскар и Коморските острови, докато на места от същия период на африканския континент и островите, намиращи се в близост до него, наличието от семена е само от местни африкански култури.

В прессъобщение д-р Марк Хортън от катедрата по археология и антропология в университета в Бристол казва, че произходът на заселниците от Югоизточна Азия в Африка отдавна озадачава историците и археолозите, и това е първото истински ясно археологическо доказателство, че те действително са предприемали изключителни пътувания от 4 000 мили отвъд Индийския океан през първото хилядолетие след Христа.