Направи дарение на училище!
Проучването на преподаватели от Педагогическия факултет на Университета в Кеймбридж и Фондацията LEGO, събират частични доказателства от изминалите 40 години за да разберат повече за това как бащите на деца между 0 и 3 години играят с тях. Изследователите искат да разберат дали начина на игра между бащата и детето се различава от начина на игра между майката и детето и оказва ли това влияние на детското развитие.
Въпреки че има много прилики между бащите и майките, доказателствата сочат, че бащите предпочитат игри, които са с повече действия на тялото като гъделичкане, гоненица или носене на гръб. Това изглежда помага на децата да се научат да контролират своите емоции, също така може и да подобри уменията за саморегулация на децата когато пораснат и попаднат в обстановка, където тези умения са важни – особено в училище.
Пол Рамкендъни, професор по игрите в образованието, развитието и ученето към Университета в Кеймбридж, казва: „Важно е да не надценяваме значението на играта между баща и дете, тъй като изследванията имат своите лимити на това, което могат да ни покажат, но изглежда, че групата на децата, които прекарват значимо време в игри с бащата имат предимство.“
Д-р Сиара Лавърти от Фондацията LEGO, казва: „На политическо ниво това предполага, че ние се нуждаем от структури осигуряващи на бащите, както като и на майките, време и пространство за игра с децата им през тези особено важни ранни години. Дори в днешни дни, като пример, не е необичайно баща, който води детето си на места за обучения или игри в група да установи, че той е единственият баща там. Промяната на възгледите е започнала, но тя трябва да се ускори.“
За играта родител-дете през първите години от живота се знае, че подпомага основните социални, мисловни и комуникационни умения, но като цяло изследването се фокусира върху майки и бебета. Изследванията, които проучват играта баща-дете са често малки или направени по-скоро инцидентно. „ Нашето изследване събира заедно всичко, което ние можахме да открием по темата, за да видим дали можем да извлечем някакви поуки“ казва Рамкендъни.
Преразглеждането на Кеймбридж съдържа информация от 78 изследвания, проведени между 1977 и 2017 – повечето от които в Европа и Северна Америка. Учените са анализирали комбинираната информация за моделите на това, колко често бащите и децата играят заедно, самата същност на играта и всички възможни връзки с детското развитие.
Като средна стойност те откриват, че повечето бащи играят с децата си всеки ден. Дори с малките деца в игрите баща-дете се проявява тенденция за повече действия с тялото в играта. При бебетата това най-просто означава да бъдат носени или да им се помага внимателно да си вдигнат крайниците или да упражнят своята сила; с прохождащите деца бащите обичайно избират весели, груби и щури игри от типа на гоненица.
В почти всички направени проучвания има съвместима корелация между игрите баща-дете и появяващата се по-късно способност при децата да контролират своите емоции. Деца които са се забавлявали прекарвайки пълноценно време в игри с техните бащи е по-малко вероятно да проявят хиперактивност, емоционални или поведенчески проблеми. Те също така изглеждат по-добри при контролиране на тяхната агресия и по-малко склонни към нападки спрямо другите деца при несъгласия с тях в училище. Причината за това може да бъде, че игрите с повече телесни действия, които бащите предпочитат са много подходящи за развитието на тези умения.
„Играта с повече телесни действия създава забавни, вълнуващи ситуации, в които децата да проявят саморегулация“ казва Рамкендъни. „ Може да ти се наложи да контролираш силата си, да научиш кога нещата са отишли твърде далеч, когато баща ти ти настъпи пръста без да иска и ти се почувстваш неприятно.“
„Това е безопасна обстановка, в която децата могат да се упражняват как да отвръщат: Ако те реагират по грешен начин, може да им се скарат, но това не е краят на света – и следващият път може те да си припомнят и да проявят различно поведение“
Изследването също открива някои доказателства, че игрите между бащата и детето постепенно се увеличават по-време на ранното детство и след това намаляват през средното детство (от 6 до 12 г.) Това се допуска да е така, защото игрите с телесни действия са от особено значение поради това, че помагат на децата да преодоляват предизвикателствата, с които те се сблъскват, когато започнат да изследват света извън техния дом, става въпрос за училището.
Въпреки предимствата на игрите баща-дете авторите подчертават, че деца, които живеят само с майка си, не е задължително да се мисли за тях, че им липсва някакво преимущество.
„Едно от нещата, които нашето изследване посочва навреме е отново нуждата за различни типове игра, които децата да могат да практикуват и разбира се майките могат да също да играят игри с телесни действия с малките си деца“, допълва Рамкендъни. „Различните родители могат да имат леки разминавания в предпочитанията, когато става въпрос за игра с деца, но част от това да бъдеш родител е да излезеш от зоната си на комфорт. Децата е вероятно да имат повече ползи, когато им се дават различни варианти да играят и общуват.“
Източник: sciencedaily
Превод: Спас Димитров