Как вирусите прескачат от животните към хората

Предполага се, че панголините са били междинен посредник при прескачането на SARS-CoV-2 от прилепите към хората.

Патогените, на които различни животни са домакини, включват бактерии, вируси, гъбички и други най-разнообразни паразити. Те могат да се разпространят при хората чрез пряк контакт, например чрез консумиране на месо от такива животни.

Често обаче друг домакин играе ролята на посредник. Генетичният анализ предполага – макар че далеч не е сигурно – че SARS-CoV-2, вирусът стоящ зад пандемията covid-19, може да се е разпространил сред хората, прескачайки от първоначалния си гостоприемник – прилепите през панголините (Pholidota) – животни, подобни на мравояди.
Тези междинни гостоприемници могат да предоставят възможност на потенциален патоген да придобие генетичните черти, от които се нуждае, за да зарази и хората.

Най-близкият по отношение на SARS-CoV-2, известен коронавирус, обозначен като RaTG13, който инфектира подковоносите прилепи (Rhinolophus affinis), изглежда няма протеинов шип, подходящ за свързване с човешките рецептори.

Ако вирусът се разпространи върху човек, опасността идва, чак когато той успешно се репликира в него.
За щастие, повечето животински вируси не могат да направят това. За да има потенциал да предизвика цяла епидемия, патогенът трябва да придобие способността да се предава от човек на човек, което успя данаправи SARS-CoV-2.

И накрая, след като има способността да се репликира при хора, патогенът може да еволюира, както SARS-CoV-2 с новите си варианти – или както ХИВ (човешкият имунодефицитен вирус), като в крайна сметка става, както подсказва и името му, само човешки вирус.

Източник: New Scientist Magazine