Търсене
Close this search box.

Виртуална класна стая – приложение в университетското образование

Виртуална класна стая – приложение в университетското образование

Виртуална класна стая – приложение в университетското образование

Виртуална класна стая – приложение в университетското образование


Направи дарение на училище!



***

Автор: Ралица Люцканова-Костова, СУ „Св. Климент Охридски“

 

Abstract

The aim of this report is to present the software product virtual classroom and to comment on the possible practical aspects of its usage in online higher education. Main functionalities attributed to work in online environment are presented and commentary on their advantages for classroom use are explained. A brief overview of the context of using virtual classroom tools is provided as well as explanation of the initial purpose of the project, a part of which this report is, and the future prospects of its development.

Key words: online education, virtual classroom, higher education, distance education


Разбери повече за БГ Наука:

***

 

Онлайн образование

Последните десетилетия наложиха нуждата от преосмисляне на всички нива образование и по-специално интегрирането на новите технологии в образователния процес. Мултимедията и презентацията, обучителните видеа и др. са методи, които все по-ефикасно се използват в образованието, за да отговорят на нуждите на обучаващите и начина, по който възприемат информация. Висшето образование, като най-висока инстанция, трябва да задава моделите и да усвоява най-новите тенденции в образованието. Негова задача е и изследването на влиянието на различните технологии върху качеството на обучението и нагласите на обучаващите се към новите технологии и приложението им в класната стая. Все по-широко разпространено е онлайн обучението, което на теория позволява хора от всяка една точка на света да се възползват от възможността за образование. Провеждането на обучение през интернет осигурява на различни социални групи, които срещат затруднения при присъственото обучение от един или друг характер, успешно да станат част от образователния процес. Дистанционните центрове на много от висшите учебни заведения в България работят по подобряването и усъвършенстването на онлайн обучението.

През 2014 година приключва проект на Софийския университет за подготовка на университетските преподаватели от педагогически специалности за провеждане на онлайн обучение и практики (ПРОЕКТ BG051PO001–4.3.04-0011 Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси”, съфинансирана от Европейския Социален фонд на Европейския съюз). В резултат са създадени 5 магистърски и една бакалавърска програма за дистанционно обучение. Работата със софтуерния продукт виртуална класна стая Vedamo на „Прознание“ АД е включена в доклада за постигнатите по проекта ИТ решения. Изследванията в областта на приложението на онлайн обучение в основното и средното училище доказват ползите в комбинирането на педагогическите практики и технологичните иновации. В статия за ползите от смесен тип обучение в детската градина, Вероника Рачева и Любка Алексиева (2016) изтъкват бързите темпове, с които онлайн обучението се развива. Възможността да се преодолеят физически пространства с помощта на виртуална класна стая скъсява дистанцията в темповете на развитие на образованието и технологиите. Следователно все по-актуално стои въпросът до каква степен висшите учебни заведения интегрират новите технологии в курсовете на обучение, които предлагат и какви резултати се постигат чрез използването на онлайн обучение (Пейчева-Форсайт, ред. 2009).

Редица университети по цял свят използват платформи за онлайн обучение и виртуални класни стаи, за да провеждат дистанционно обучение, конференции или да разработват проекти с други институции. Съвсем наскоро Vedamo и EThink оповестиха сътрудничество, за да подпомогнат и дадат възможност на всички, които използват системата Moodle, да се възползват от опцията виртуална класна стая и ефективно сътрудничество преподавател-обучаем. В статия за бъдещите хоризонти на онлайн обучението в академична среда, поместена в справочника за онлайн обучение Innovative, авторите McLoughlin and Lee (2008) предвиждат, че бъдещето на педагогиката и обучението е в новите, интерактивни технологии, които дават възможност на обучаващите се активно да взаимодействат с преподавания материал.

Повечето статистически изследвания, проведени от 90-те досега сочат, че резултатите, показани от студенти и в двете форми на обучение (присъствена и онлайн) не се различават особено. Разликите се дължат на различни фактори, които варират от нивото на подготовка на самите студенти и преподаватели за онлайн обучение (Bullen1998), до отношението на обучаващите се към тежестта на записаните онлайн курсове (Falloon 2011). Успеваемостта на онлайн обучението се приравнява с тази от присъственото. Университетското образование, което е водещо за развитието на образованието въобще, задава и тенденциите, които нуждата от реформиране на обучителния процес изисква (Илиева и Сандалски 2006). Голяма част от завършващите своето средно образование търсят алтернатива на присъственото обучение в бакалавърските (а и магистърски) програми. Онлайн обучението им дава възможност да продължат своето образование и същевременно да работят или да се занимават с друга паралелна дейност.

Виртуална класна стая

Защо виртуалната класна стая е необходима за разширяване на този модел и подпомагане на дистанционното обучение? В динамично развиваща се технологична епоха, отговорът на този въпрос е очевиден – виртуалната класна стая е необходима, за да се търси решение на отлива на интерес към различни специалности и за да се конкурира с тенденциите в световното образование на всички нива. Виртуалната класна стая е обучително пространство, което отговаря на всички компоненти от образователния процес. Когато говорим за виртуална стая, имаме предвид специализирания софтуер, разработен за образователни нужди, а не абстрактното понятие, което обема провеждането на обучение във виртуална, а не физическа среда. Чрез нея се осъществява връзката между преподавател и обучаем в реално време за разлика от други форми на онлайн обучение, които са асинхронни. Разликата между обикновена скайп или видео връзка е, че в стаята са интегрирани компоненти като бяла дъска, пособия за писане, опция за водене на бележки, качване на материали, по които да се работи, опция за споделяне на екран и др. Виртуалната класна стая е професионалното решение за провеждане на висококачествено онлайн обучение в реално време, с директна връзка с преподавател.

Съществуват различни виртуални класни стаи, но първите, които разработват технологията за българския пазар, са Прознание БГ. Тяхната виртуална класна стая е част от обучителната система Vedamo и може да бъде успешно интегрирана в Moodle (и не само). За целите на настоящия доклад е избрана тази въпросна виртуална класна стая, защото:

  • Тя вече е била прилагана във висше учебно заведение. Споменахме, че Прознание работят със Софийския университет по проект за увеличаване на компетентността на преподавателите и е проведено обучение за софтуерния продукт. Освен това магистърската програма „Информационни и комуникационни технологии в образованието” на Факултета по педагогика, практически използва виртуална класна стая, за да проведе първоначалното събеседване с кандидати, желаещи да изкарат обучението си дистанционно.
  • Представлява добър и функционален пример за други подобни стаи. А и е първата изработена от програмисти за българския пазар. Фолуън (2011) използва The Adobe Connect Virtual Classroom, но се налага инсталиране на допълнителен софтуер за видео връзка.
  • И трето, защото функционалностите в нея са на български език.

Едно от най-важните преимущества на виртуалната класна стая е възможността да се използват архиви от вече проведени онлайн сесии. Практическото приложение на тази функционалност задава възможността за присъствие на университета/факултета/звеното в мрежата, за заявяване на влияние в различните информационни и комуникативни канали в интернет. В тази връзка е удачно да се проучи и стартирането на канал на дадения университет в YouTube, където след изричното съгласие на лекторите, техни лекции да бъдат направени публично достояние. Когато все повече влогъри ангажират вниманието на широка група от интернет потребители, университетското образование може да популяризира своята дейност с избрано съдържание, което да привлече ново поколение хуманитаристи. Не е за пренебрегване и възможността да се акумулират средства от въпросното начинание, тъй като публичната видео платформа плаща за зрителски интерес. León-Gómez, Calderón-Garrido, и Gil-Fernández(2019) насочват вниманието към академичното присъствие в социалните платформи за съдържание. Тяхното заключение е, че за университета е особено важно да е част от интересите на своите студенти, дори и извън учебна среда, защото това опосредства самия процес на обучение и начина, по който обучаваните възприемат образованието си.

Онлайн обучението предлага много насоки за развитие. Един от компонентите, който все още е слабо проучен, поради новостта на тази практика, е как специфичният медиум (виртуалната класна стая) влияе върху възприемателските способности на обучаемия и как се повлиява самото обучение. Академичен интерес представлява и връзката между преподавател и обучаем в новата среда и какви средства са необходими, за да се приложи материалът през новия медиум, както и теоретичните и практически измерения на виртуалната академична комуникация (Мавродиева2011).

Практически аспекти

В таблицата по-долу са представени важни функционалности на дискутирания софтуерен продукт и практическите им приложения в образованието. Описани са и методическите „ползи“ от различните функции.

Табл. 1

Инструмент Функция Предназначение
Създаване на шаблони Многократна употреба Да улесни работата на преподавателя и да гарантира качествена подготовка преди занятието.
Отбелязване на важен момент Индикира за важността на споделеното съдържание и/или дискутиран материал Да подскаже на студенти/участници, че случващото се в стаята е важно. Улеснява студентите да установят, които са „осите“, по които да се ръководят за самоподготовка или допълнително участие в учебния процес.
Презентация Превръща бялата дъска в презентационен инструмент – страниците се превръщат в слайдове. Улеснява преподавателя да предаде учебното съдържание по подходящ за целите на лекцията начин. Освен това позволява на студентите да се превърнат в презентатори и да участват активно в учебния процес.
Споделен екран Дава достъп на участниците в стаята до съдържание от устройството на преподавателя Позволява на преподавателя да споделя авторски материали и да ги включва по своя преценка в занятието, особено ако в процеса на работа възникне нужда от допълнителни материали.

 

Виртуалната класна стая предлага много други функции, които подпомагат учебния процес. Например, опцията за водене на лични бележки (Илюстрация 1) позволява на всички участници, независимо от статута им, да записват нужната им информация и след това директно да я запазят на устройството си. За студентите тази опция замества воденето на записки по време на лекции, а за преподавателите представлява ефективен и бърз начин да нахвърлят впечатленията си за представянето на студентите по време на сесията и на базата на тях да оформят оценка за представянето им.

От илюстрацията става ясно, че интерфейсът на дискутирания продукт е лесен за използване и някои от инструментите наподобяват тези, използвани в широко разпространени програми като Microsoft Word. Менюто за споделяне на видео от YouTube е лесно и позволява увеличаване на успеваемостта на студенти, които са визуално ориентирани и в същото време „разчупва“ текстовия модел на лекцията.

 

Заключение

Виртуалната класна стая обема много от функциите на присъственото обучение – лекция, дискусионен панел, семинар, упражнение, консултация, устно изпитване, представяне на самостоятелна работа и други. Имплементирането на софтуера в дистанционни, а и присъствени форми на обучение би допринесло за реформирането на начина, по който се провеждат много от курсовете в университета.

 

Цитирана литература:

Илиева и Сандалски 2006: Илиева, Галина, and Сандалски Минко. „Предимства и недостатъци на груповото асинхронно обучение по “Електронен бизнес”.“ Първа национална научна конференция с международно участие “Качество на висшето образование”, Русе. 2006.

Мавродиева 2011. Мавродиева, И. Виртуалната академична комуникация: теоретични и практически измерения в контекста на електронното и дистанционното обучение. Списание на Софийския университет за електронно обучение2. 2011.

Пейчева-Форсайт 2009. Електронното обучение в България. Политики, практики, тенденции. Под ред. Р. Пейчева-Форсайт. София. 2009.

Рачева и Алексиева 2016. Рачева, Вероника и Алексиева, Любка.Достъпност на уеб съдържанието – насоки и приложението им в подготовката на учители за синхронното виртуално преподаване. ResearchGate.com<https://www.researchgate.net/profile/Lyubka_Aleksieva/publication/329702839_DOSTPNOST_NA_UEB_SDRZANIETO_-_NASOKI_I_PRILOZENIETO_Im_V_PODGOTOVKATA_NA_UCITELI_ZA_SINHRONNOTO_VIRTUALNO_PREPODAVANE_WEB_CONTENT_ACCESSIBILITY_-_GUIDELINES_AND_THEIR_APPLICATION_IN_THE_PREPARATION_FO/links/5c16becb92851c39ebf2dd94/DOSTPNOST-NA-UEB-SDRZANIETO-NASOKI-I-PRILOZENIETO-Im-V-PODGOTOVKATA-NA-UCITELI-ZA-SINHRONNOTO-VIRTUALNO-PREPODAVANE-WEB-CONTENT-ACCESSIBILITY-GUIDELINES-AND-THEIR-APPLICATION-IN-THE-PREPARATION.pdf> (09.07.2019)

Bullen 2017. Bullen, Mark. Participation and critical thinking in online university distance education. International Journal of E-Learning & Distance Education/Revue internationale du e-learning et la formation à distance13(2), 1-32. 2007.

Falloon 2011. Falloon, G. Making the connection: Moore’s theory of transactional distance and its relevance to the use of a virtual classroom in postgraduate online teacher education. Journal of Research on Technology in Education43(3), 187-209. 2011.

León-Gómez, Calderón-Garrido, & Gil-Fernández 2019. León-Gómez, A., Calderón-Garrido, D., & Gil-Fernández, R. The use of social networks in a Virtual University. Campus Virtuales8(1), 99-109. 2019.

McLoughlin and Lee 2008. McLoughlin, Catherine, and Mark JW Lee. Future learning landscapes: Transforming pedagogy through social software. Innovate: Journal of Online Education 4.5. 2008.

 

Бележки

Статията е въведение към по-мащабно изследване, финансирано от МОН по програма „Млади учени и постдокторанти“ април-юли 2019г.


Вземете (Доживотен) абонамент и Подарете един на училище по избор!



***

Включи се в списъка ни с имейли – получаваш броеве, статии, видеа и всичко, което правим за популяризирането на науката в България.  

Еднократен (Вечен) абонамент​​

Списание “Българска наука” излиза в PDF и ePub и може да се изтегли и чете от компютър, таблет и телефон. Достъпа до него става чрез абонамент, а възможността да се абонирате еднократно позволява да можете да достъпите всички бъдещи броеве без да се налага никога повече да плащате за списанието.