Видео: Козите гледат хората, когато имат нужда от помощ

goat

Кучетата, конете и малките деца знаят какво да направят, когато пред тях стои проблем, който не могат да решат: да привлекат нечие внимание. Нещо в този поглед – за който учените смятат, че е сложна форма на комуникация – дава на човека да разбере, че животното или детето има нужда от помощ. Кучетата са особено добри в това – вероятно, защото са опитомени като животни за компания и мозъците им са се изменили след хиляди години живот с нас. За разлика от тях, нито вълците – най-близките животни до кучетата – нито котките, които водят относително усамотен живот, „говорят” чрез взиране.

Идеята, че само животните компаньони използват очите си за комуникация с хората беше подсилена по-рано тази година, когато установихме, че конете също са добри във взирането. Но сега учените съобщават, че питомните кози – животни, които са съжителствали с нас не за компания, а за храна – също притежават това умение.

Изследователите достигнали до това заключение, след като поставили на 32 кози непосилна задача: да отворят прозрачна пластмасова кутия, в която има храна. Имало само една уловка: капакът бил здраво затворен и козата не можела да го отвори без помощта на стоящ наблизо човек. Той стоял или с лице към кутията, или с лице към стената. Шестнадесетте кози, които се срещнали с човека, който гледа към кутията, го поглеждали по-често и за по-дълго време, отколкото 16-те кози, които виждали само гърба на човека. Така, козите – животни, които не са ежедневна част от компанията ни – разбират основополагащата част от комуникацията с взиране: трябва да можеш да погледнеш човека в очите, пишат учените в Biology Letters. И това поставя под въпрос идеята, че само специален вид опитомяване – с цел компания – приучава животните да използват очите си, за да говорят с хората.