Венерината мухоловка брои, за да разпознае обяда си

Дори растенията умеят да броят до 5.

За да се справи с бедната почва, в която вирее, месоядното растение Венерината мухоловка си набавя необходими вещества като се храни с буболечки. Цената на лова на насекоми е висока – за да хване жертвата си Dionaea muscipula, трябва да се затвори бързо и да започне енергоемкият процес на храносмилане.

Ново изследване показва как растението разпознава потенциалната храна от естествените движения в природата. За да балансират ползите и вредите от потенциалното движение, растенията са развили своя собствена система на броене, чрез която идентифицират истинската плячка от фалшивите аларми. Изследователите се опитали да разберат как мухоловката различава потенциалната храна от дъждовна капка или падане на листо, имитирайки потенциалната плячка, те симулирали сензорите, разположени в капана на растението.

След проведени опити, те установили, че двойно бързо докосване на сензорите кара листния капан да се затвори. Изследователите продължили симулацията на сензорите, за да имитират насекомо, опитващо се да избяга. На този етап растението запонало да произвежда растителен защитен хормон – жасмонова киселина, същият хормон, който се освобождава и при немесоядни растения, когато биват ядени от насекоми. При Венерината мухоловка този хормон задейства продукцията на храносмилателните ензими, а след петото докосване растението произвежда хормони, използвани за абсорбирането на хранителни вещества, докладва екипът в Current Biology

Така екипът стигнал до заключението, че чрез броене на допирите Венерината мухоловка може да прецени дали сензорите усещат потенциална плячка или друг дразнител и да се затвори и съответно изразходва енергия, само в случаи, когато се очаква да си набави храна.

Превод: Теодора Драгнева