В главната роля – астрономът Димитър Съселов, открил най-отдалечената от Слънцето планета

Видео версия на нашия подкаст

Интересно ти е да изглеждаш нашата видео версия на Наука.БГ подкаст? Можеш да го направиш чрез видео плейъра по-долу.

Димитър Съселов изучава връзката между материя и лъчение, градейки впечатляваща кариера в Харвард, където е поканен да бъде професор през 1998 г.

Той е син на археолога Димитър Съселов и внук на историка Димитър Съсълов, автор на трудове за прабългарите. Научната дейност на предците му несъмнено помага да постигне много, но интересът към астрономията се поражда, когато получава един съдбоносен подарък – телескоп.

Роден е през 1961 г. в Несебър, където завършва прогимназиалния етап от обучението си. Следват Английската гимназия в Бургас и Физическия факултет на Софийския университет със специалност Астрономия. През 1988 г. получава покана за специализация в Торонто, Канада от Световната астрономическа организация, повод за което е негово изследване по астрономия, публикувано в международно издание още по време на студентските му години.

Десетилетие по-късно той получава престижната покана да бъде професор в Харвард, като там е главен лектор в Департамента по астрономия за годините 1999-2003. Към момента е директор на Харвард-Смитсониън Център по астрофизика и на новия мултидисциплинарен център Origins of Life Initiative. Последният събира учени от различни области за изследване на живота в контекста на вселената. Съселов е участник в мисии на НАСА и има две публикувани книги, свързани с пулсациите на звездни тела и една, в която се говори главно за връзката между биология и астрономия.

За него представляват интерес още строежът на звездите, еволюцията на водорода и хелия в ранната вселена, определянето на разстоянията до други галактики и откриването на планети, подобни на Земята, извън Слънчевата система. Последните изследвания, които провежда, му носят световна известност и са свързани именно с това. Заедно с екипа си той разработва т. нар. „транзитен метод”, благодарение на който са открити стотици екзопланети – иначе казано, планети извън Слънчевата система, гравитиращи около друга звезда.

По думите на Съселов, в нашата галактика има над 100 млн. планети, сравними по размер и условия със Земята. Според него голяма част от тях ще бъдат изучени, а това, заедно с развитието на науката в близките години, ще измени коренно мирогледа на хората. Посредством телескопа „Кеплер” през 2003 г. от Съселов и екипа му е открита най-отдалечената известна до този момент планета OGLE-TR-56b в съзвездието Стрелец.  Въпросът дали съществува живот извън Земята е двигателят на проекта, а сходството на новооткритите планети с нашата може да бъде предпоставка за зараждане на живот. „Това предизвиква голям интерес към Астрономията като наука в последните години. Въпреки важните открития, все още няма потвърдена информация”, споделя Съселов в интервю.

Вижте участието на проф. Съселов в TED:

Автор: Надежда Калоферова

Биология

Как звукът редуцира болката у мишките

Новоидентифицирани мозъчни пътеки могат да доведат до по-ефективно овладяване на болката.   Екип учени от цял свят идентифицира невронните механизми, чрез които звукът притъпява болката

Номер или лакомство – как изкуствените подсладители влияят на мозъка и тялото

Изкуствените подсладители трябва да се консумират умерено, защото „подвеждат“ мозъка и тялото, че са ,,лакомства’’, което може да има отрицателни последици за здравето.    ВЪВЕДЕНИЕ

Литературата за учене и преживяне – д-р Богдана Паскалева

Гл. ас. д-р Богдана Паскалева завършва Българска филология и магистратура „Литературознание“ в Софийския университет. През 2015 г. защитава докторска дисертация по теория на литературата с тема, свързана с проблематиката

Реактивното гориво вече може да се извлича от въздуха. Как да постигнем това?

Слънчевият керосин може един ден да осигури на авиацията въглеродно неутрално гориво. Реактивното гориво вече  може да се извлича от въздуха.  Или поне такъв е случаят в Móstoles, Испания,