Учените откриха първата флуоресцентна жаба

Дървесната жаба Hypsiboas punctatus свети при ултравиолетова светлина, поради наличието на три флуоресцентни молекули в лимфната тъкан и кожата.

Credit: JULIÁN FAIVOVICHA AND CARLOS TABOADA

Когато изследователите поставили дървесната жаба Hypsiboas punctatus под ултравиолетова светлина, те направили неочаквано откритие. Земноводното светело с ярък, синьо-зелен оттенък, съобщиха учените на 13 март в PNAS.

Флуоресценцията съществува в животинското царство при някои риби, акули и скорпиони, например. Но това е първото земноводно с тази особеност, което учените са открили. „Не можехме да повярваме”, казва пред Nature съавторът на проучването Хулиан Файвович, херпетолог от университета в Буенос Айрес.

Жабите съдържат биливердин – пигмент, който придава слаба червена флуоресценция на някои насекоми, казва пред Nature съавторът Карлос Табоада, херпетолог от университета в Буенос Айрес. Така че екипът очаквал жабите да светят в червено под ултравиолетова светлина, но вместо това, те излъчвали ярко синьо-зелено сияние. Екипът открил също, че флуоресценцията произхожда от три молекули, хилоин-L1, хилоин-L2 и хилоин-G1, които се намират в лимфната тъкан и кожата на жабите.

„Би било интересно да се проучи дали [флуоресценцията] има роля в разпознаването на видовете или пък улеснява чифтосването”, казва пред Chemistry World Бибиана Рохас, еколог от Университета Jyväskylä, Финландия, която не е участвала в проучването. „Флуоресценцията потенциално би била много полезна в шумна среда и в местообитание с гъста растителност, тъй като ще отличава ясно индивидите.”

Възможно е и други видове жаби да са флуоресцентни. „Може би трябва да изследваме всеки вид, който хванем и да се опитаме да видим дали флуоресцира”,  казва пред New Scientist Дейвид Блекбърн в Университета във Флорида, който не е участвал в изследването. „Има много малко жаби, които имат характеристика, която не е намерена и при други видове жаби.”

Превод: Гергана Димитрова