Учените опитват да отглеждат човешки органи в прасета

pig-tales_9780393240245-1-_wide-ff64be1d4945228dd4bf7f4a10cbc7b08ff9ada5-s900-c85

Изследователите успешно са създали ембриони в лабораторни условия, които са отчасти хора, отчасти прасета – създания, познати на науката като химери. Очаква се, че тези хибриди един ден да доведат до устойчив начин да се отглеждат и използват органи за трансплантация на пациенти, които биха загинали без тях.

Въпреки че планът звучи радикален – защото е – нуждата от донорски органи в Съединените щати e по-голяма от всякога, с около 30 души, умиращи всеки ден от списъка с чакащи. Заради безмилостната нужда от органи, изследователите разработват изкуствени органи или органи от други видове,което е приложим вариант от десетилетия, но един въпрос остава: всичко това етично ли е?

Преди да се впуснем да разглеждаме въпроса от етична гледна точка, нека се запознаем с експеримент на учените от университета в Дейвис, Калифорния.

Според Кевин Роулинсън и Никола Дейвис от вестник „Гардиън“, екипът е съчетал човешки индуцирани плурипотентни стволови клетки с ДНК на човек в ембрион на прасе.Процесът включва образуване на празнина в ДНК на прасето, използвайки инструмент за изменяне на гени, който позволява човешки стволови клетки да се вмъкнат и отгледат до определен  орган.

В този опит, учените планирали да отгледат човешки панкреас в съвсем нормално прасе.

„Очаква се човешките клетки да следват химичните сигнали от зародиша на прасето и да се развият в различни тъкани в ембриона“ – обяснява Дейвис.“В повечето случаи, собствените клетки на ембриона надделяват, но при панкреаса – няма клетки при прасетата, с които да се съревновават.“

Този ембрион прасе-човек бил оставен да нарасне до 28-я ден, преди екипът да прекрати развитието му, за да изследва формираните тъкани. Те открили, че поне към 28-я ден на развитието, техният отчасти прасе, отчасти човешки ембрион е бил на път да се развие в нормално прасе с човешки панкреас.

„Надяваме се, че ембрионите на прасета ще се развиват нормално, но панкреасът ще се образува почти изцяло от човешки клетки и ще бъде съвместим с пациенти, очакващи трансплантация“ – съобщава лидерът на екипа – Пабло Рос пред BBC.

С други думи, екипът вярва, че прасета могат да бъдат използвани като инкубатор за отглеждане на човешки органи с малко до никакви вредни странични ефекти. Тези прасета ще живеят нормален живот, въпреки уникалното си състояние.

Въпреки че използването на животни за отглеждане на човешки органи е интригуващ отговор на световния проблем с донорството, същевременно е нещо, за което научната фантастика ни предупреждава от години. В края на краищата това, че можем да направим нещо означава ли, че трябва?

Този въпрос се задава всеки път, когато учените правят подобни експерименти. Всъщност, Националният здравен институт в САЩ отказва да финансира такива експерименти, заради всички тези останали без отговор етични притеснения.

Специално за този експеримент критиката е насочена към два въпроса: ще доведе ли това до повече страдание за животните и възможно ли е пациент след трансплантация да се зарази от органите с болест, характерна за прасетата?

Нека започнем с първия. Въпреки че някои биха казали, че отнемането на живота на прасе е справедлива сделка, когато ще спаси човешки, мнозина не са съгласни, особено, ако животното страда през цялото време докато органа расте в него.

Питър Стивънсън от „Съчувствие в световното фермерство“, международна организация за благосъстоянието на фермерските животни, споделя пред BBC:

„Притеснен съм от идеята да намерим нов начин животните да страдат. Нека първо опитаме да склоним много повече хора да даряват органи. Ако след това още има недостиг, можем да помислим да използваме прасета, но при условие, че консумираме по-малко месо, за да няма цялостно увеличение на броя на прасетата, използвани за човешки цели.“

Ако всичко се развива както се надяваме, прасето би трябвало да живее нормален живот, без да е наясно за човешкия си орган. Проблемът е в това, че на този етап не знаем дали това е вярно, докато не се роди генетично променено прасе и бъде изучавано.

Другият проблем – дали е възможно човек да се зарази с болест от прасетата – изглежда е решен миналата година от екип учени от „Медицински университет -Харвард“, които успешно изменят гените на прасетата, за да премахнат последователностите на ретровирус. Всъщност, лидерът на екипа – Джордж Чърч, е много развълнуван от новото изследване.

„Отваря се възможността не просто да се извършват трансплантации от прасета на хора, но и цялата идея за орган от прасе е усъвършенствана“ – заявява Чърч пред BBC. „Генното инженерство уверява, че органите са много чисти, на разположение при нужда и здравословни, затова могат да бъдат за предпочитане пред човешки органи за донорство.“

Важно е да се отбележи, че изследването е в начален етап и екипът още разработва гените, които ще направят прасетата донори възможност в бъдеще. Също така не се споменава кога екипът възнамерява да направи публикация в рецензирано списание.

Ще трябва да почакаме и да видим какво се крие в бъдещето за химерите, но това, че учените насочват все повече вниманието си към този въпрос, предвещава, че може би няма да се наложи да чакаме дълго.

Превод: Йовка Георгиева