Гепардите са се превърнали в застрашен вид

Автор: Анжела Георгиева
large-preview-acinonyx_jubatus.jpg
Учени от Санктпетербургския университет в голям международен изследователски колектив, за пръв път съставили последователен геном на гепарда и така пресъздали демографската история на популацията. Учените установили, че животните са застрашени от изчезване поради изключително ниското генетично разнообразие, а резултатите са публикувани в списание Genome Biology.
В хода на изследванията, учените проучили геномите на 7 гепарда: 4 от Намибия и 3 от Танзания. Анализът показва, че загубата на генетично разнообразие при гапардите е 90-99%, много висока стойност, която обяснява бързото разпространение на вируси в популацията и трудности с размножаването. Това означава, че гепардите са се превърнали в застрашен вид.
Биолозите възстановили и последователността на събитията. Оказало се, че резкият спад на генетичното разнообразие на гепардите се е случвал два пъти. Първият настъпил преди 100 000 години, по време на миграцията на животни от Северна Америка до Азия и на юг в Африка, а вторият – преди 10-15 хиляди години, когато броят на гепардите рязко намалял и кръстосването е станало близкородствено. Причината за това остава неясна.
Според изследователите работата им ще помогне за опазване на гепардите. Използваните данни ще се обработят от специалисти, за да се определи кръстосването на животните от по-благоприятна генетична гледна точка, така че да създават здрави потомства. Към момента, работата не е завършена и учените ще продължат да анализират данните.
Източник: http://scientificrussia.ru/