Учени разширяват познанията за диабета на молекулярно ниво

Учени от САЩ и Япония са открили ключови етапи от метаболитните процеси, свързани с диабета и рака. Изследването върху активирането на протеиновия комплекс TORC 2 е било публикувано в онлайн списанието „Current Biology”. (http://www.cell.com/current-biology/)

TORC 2 активира протеин, наречен Аct, който играе ключова роля в начина, по който клетките отговарят на инсулина, заяви Казуо Шиозаки, професор по микробиология в Колежа за биологични науки в Калифорнийския университет в Дейвис и старши автор на доклада.

Обикновено, инсулин кара мастните и мускулните клетки да извличат захарта от кръвта. Организмът на пациентите с диабет тип II произвежда достатъчно инсулин, но клетките, не реагират адекватно на хормона. Akt играе роля в поредицата от стъпки между инсулиновата експозиция и усвояването на захарта в организма; по-специално, той принуждава протеините, улавящи глюкозата в кръвта, да се движат към повърхността на клетката. Мишки, при които липсата на гена за синтез на протеина Akt, развиват симптоми, подобни на диабета.

„Ние знаем, че Akt е ключов играч при диабет, което ни мотивира да продължаваме изследванията си.” казва Шиозаки. „Akt контролира растежа на клетките в началото на ранния ембрионален стадий и може да стимулира растежа на раковите клетки.”, добави той.

Откакто  TORC 2 е бил идентифициран  през 2005 г. като регулатор на Akt, изследователите се опитват да установят как той се активира. Комплексът изглежда много сходрен в организмите от тези на хората до тези на дрождите.

Kazuo Shiozaki и колегите му Hisashi Tatebe, Susumu Morigasaki, Shinichi Murayama и Tracy Zeng изучават TORC 2 в дрождите. Те открили, че протеинът, наречен Ryh1, когато е свърззан с друга молекула, наречена гуанозин трифосфат, е необходим за активирането на  TORC 2. Щамове дрожди с дефектна форма на Ryh1 са по-чувствителни към температурата и към други стресиращи фактори.

Ryh1 е много подобен на човешкия протеин, наречен Rab6. Изследователите открили, че човешкия Rab6 може до известна степен да замени Ryh1 като активатор на TORC 2 при дефектни щамове дрожди.

Rab6 принадлежи към групата на протеините, които придвижват други протеини около и в клетките. Това предполага, че Rab6 вероятно би могъл да играе двойствена роля при инсулиновата сигнализация. Това откритие доказва, че има тясна връзка между ранните и късните стъпки в отговора на клетките към инсулина.

Превел: Неделин Бояджиев