Учени разгадаха тайната защо птичите яйца са с такава форма

Биолози изведоха универсална формула за формата на птичите яйца. Оказва се, че колкото повече време птиците прекарват във въздуха, толкова по-овални са техните яйца, а тези на пернатите, които летят лошо, имат по-сферична форма.

До тези изводи са стигнали американски специалисти от Принстънския университет. Тяхна статия е публикувана в новия брой на списание Science.

В света съществуват над 10 хиляди вида птици и яйцата на всеки от тях имат характерна форма. Кокошето яйце е с капковидни очертания, яйцето на совата наподобява топка за голф, а това на колибрито прилича на драже.

Авторите на статията са решили да изяснят с какво са свързани тези различия. В хода на работата си, учените анализирали 50 000 яйца на 1400 вида пернати.

С помощта на специализирана програма, наречена Eggxtractor, разработена специално за целта, те оценявали доколко съответното яйце се отклонява от идеалната сферична форма, а също така и колко силно е заострен върхът му.

След това учените проверили всички основни хипотези, които традиционно обясняват яйчената форма. Изяснило се, че тя не зависи нито от размера на гнездото, нито от неговото разположение – било то на земята или на дърветата, нито от броя на излюпените малки.

Анализът показал, че единственият параметър, който влияе върху формата на яйцето е количеството време, което птиците прекарват в полет.

При тези, които летят малко или изобщо не хвърчат, тялото е по-масивно, а тазът – по-широк, и затова те снасят сферични яйца. Докато тялото на активно летящите хвъркати е с по-обтекаема удължена форма и като следствие на това тазът им е по-тесен. През него могат да преминат единствено по-овални яйца с по-малък диаметър.

Тази закономерност обяснява защо яйцата при такива различни птици, като албатроси и колибри, имат еднаква удължена форма – и двата вида прекарват голяма част от живота си летейки из въздуха.

По думите на изследователите, по външния вид на яйцата вече ще може да се каже много за начина на живот на всяко пернато същество.

Превод: Диана Фъртунова