Учени правят пробив в борбата със стареенето

mitochondria-Image-Lunada-Biomedical.jpg
Изследователи от Нюкасълския университет във Великобритания са установили, че активността на ключов ензим, който е част от митохондриалния метаболизъм на човешките кожни клетки, намалява с възрастта.
Проучването, публикувано онлайн в Journal of Investigative Dermatology, показва, че активността на митохондриалния комплес II (сукцинат дехидрогеназа) е значително по-ниска при по-старата кожа.Откритието приближава експертите до развитието на мощни терапии и козметични процедури в борбата със стареенето, които да бъдат свързани с противодействие на понижената ензимна активност. То ще доведе и до по-задълбочено разбиране за това как другите органи в тялото се състаряват и може да даде възможност за разработване на лекарства против различни заболявания, свързани с напредването на възрастта, включително рак.
Ръководител на иновативното изследване е Марк Бирч-Махин, професор по Молекулярна дерматология в Нюкасълския университет.Професор Бирч-Махин казва: „Виждаме, че с възрастта „батериите“ на нашите клетки се изтощават, биоенергията се понижава, а нивото на опасни свободни радикали се повишава. Нашето проучване за първи път показва, че в кожата на човека се наблюдава специфично понижение в активността на ключов метаболитен ензим, който се разполага в клетъчните „батерии“. Този ензим е връзката между двата основни пътя за създаване на енергия в клетката и намалената му активност води до понижена биоенергия в остаряващата кожа. Сега имаме специфичен биомаркер или мишена за скрининг на терапии и козметични кремове, които да се борят с това явление. Има възможност да се открият терапии, индивидуализирани за различно състарени и различно пигментирани клетки, както и да бъдат насочени към стареенето на други органи и системи.“

Активността на комплекс II била измерена при 27 донора на възраст от 6 до 72 години. Пробите са взети от части на кожата, които не са излагани на слънце, за да се установи дали има разлика в активността му с възрастта.
Използвани са техники за измерване на активността на ключовия ензим вътре в митохондрията, отговорен за произвеждането на клетъчна енергия. Техниките са били приложени върху клетки от епидермиса и от дермата. В резултат е установено, че активността на комплекс II значително намалява с възрастта при клетките от дермата в сравнение с тези на епидермиса.

Succinate_Dehydrogenase_and_Membrane-Credit-Richard Wheeler.png

Учените открили, че причината е понижението в количеството на ензима, както и че това се наблюдава само в клетките, които вече не пролиферират.
Необходимо е проучванията да продължат, за да бъдат напълно изяснени функционалните последствия за кожата и другите тъкани и да се разработят методи за оценка на стратегиите за забавяне на стареенето на кожата.
Доктор Баумън от Института по клетъчна медицина към Нюкасълския университет, казва: „Отдавна знаем, че митохондриите играят важна роля в процесите на стареене, но точните причини не бяха известни. Нашата работа ни приближава до това да разберем как тези жизненоважни клетъчни структури допринасят за стареенето при човека, с надеждата в крайна сметка да насочим терапията към специфични части от митохондрията, в опит да противостоим на признаците на остаряването.“

Източник: https://www.sciencedaily.com/