Тюркоазените завъртулки на Черно море

Почти всяко лято в Черно море се появяват тези загадъчни нюанси. Тюркоазените завъртулки не са дело на художник; те показват наличието на фитопланктон, който очертава потока на водните течения и вихри.

На 9 май тази година, спектрорадиометърът MODIS  на сателита на НАСА Aqua е предоставил данни за това изображение на цъфтежа на фитопланктона в Черно море. Изображението е мозаично, съставено от множество преминавания на сателита над района.

Фитопланктонът е съставен от плаващи, микроскопични организми, които се хранят чрез фотосинтеза и разтворени във водата вещества. В този случай, значителният приток на води от реки като Дунав и Днепър внася хранителни вещества в морето. Фитопланктонът е храна за риби, миди и други морски организми. Но големите, чести цъфтежи може да доведат до еутрофикация – загуба на кислород, разтворен във водата – и да причинят задушаването на морските животни.

Един вид фитопланктон, който се открива в Черно море са коколитофорите – микроскопични същества, обвити в бял калциев карбонат. Когато се струпат в големи количества, те лесно се забелязват от космоса като светла, млечна вода, отразяваща светлината.

„Повишената рефлективност в Черно море през май, с най-голяма яркост през юни, изглежда е в съответствие с резултатите от минали години”, казва Norman Kuring, който е океанолог от Goddard Space Flight Center на НАСА. Въпреки че Kuring не изучава този регион, цъфтежът тази година е един от най-ярките, които е забелязвал от 2012 насам.

Други видове фитопланктон може да изглеждат съвсем различно на сателитните изображения. „Важно е да запомним, че не само цъфтежите на фитопланктона правят водата по-светла”, казва Kuring. „Диатомеите, които също цъфтят в Черно море, карат водата да изглежда по-тъмна, вместо да я изсветляват.”

Вижте изображението в по-голям размер тук.

Annotated image and references: NASA’s Earth Observatory