Тук (ОИЯИ в Дубна) правя наука, която в България не мога

Ивайло Генов е асистент в Института по електрохимия и енергийни системи към БАН. В момента работи в Лабораторията по Неутронна физика към Обединения институт за ядрени изследвания (ОИЯИ) в град Дубна, Русия. Причината той да е тук, е че необходимите изследвания за неговия проект чрез неутронна дифракция, с които се определя кристалната структура на изследваните вещества, няма как да бъдат направени в България. Затова от БАН се свързват с Лабораторията по неутронна физика в ОИЯИ за обща колаборация.

В лабораторията в Дубна той се занимава с изследвания с неутронна дифракция на различни по приложение материали, които могат да бъдат използвани за изграждане на стени за ядрени реактори и на материали за електрохимични енергийни системи. Неутронната дифракция е метод, който позволява да се изследват кристалната структура и динамиката на кристалната решетка на твърди вещества под външни влияния, каквито могат да бъдат температура или налягане. Предимството на този метод е, че дава предимство да се изследват кристали, съдържащи леки елементи като водород, кислород и литий. А освен това неутроните имат матнитен момент и това означава, че може да се изследва и магнитната структура на материалите, стига разбира се те да имат такава.

Изследванията се извършват на реактора ИБР-2, а конкретно изследванията на д-р Генов се извършват с дифрактометъра ДН-12. Този дифрактометър е предназначен за изследвания на образци под високо налягане с помощта на елмазни, сапфирни наковални, където налягането може да достигне до 10-12 гига паскала. Също така приборът разполага и с криостат на основата на хелиев рефрежератор със затворен цикъл. Поради това той може да достигне до много ниски температури от порядъка на до 10 градуса по Келвин.

Ас. Генов намира работата си за интересна, защото му е дала възможност да научи много нови неща. По образование той е химик, а неутронната физика е не съвсем близка област до химията, макар да има допирни точки. Но работейки в ОИЯИ той има възможност да прави изследвания върху кристалната структура и атомните позиции на материалите и по този начин да направи връзка между химията и неутронната физика.