В ТУ-Габрово има технологичен парк с нови лаборатории

Ние вече сме правили няколко интервюта с вас, така че нашата аудитория вероятно вече ви познава. За последно говорихме миналата година горе-долу по същото време, за това как ТУ-Габрово се справи с извънредната пандемична ситуация. Какво се случва сега, една година по-късно, кое е най-новото в университета?

Наистина преди година и няколко дни започна извънредната епидемична обстановка. Тогава се събрахме и много бързо направихме концепция как да изглежда университета в тези тогава съвсем неясни времена. Сега всичко сякаш е било преди 100 години, но ние успяхме много бързо да изградим дигитален двойник на нашия университет, поради това че бяхме по-малки или пък както си мисля аз, че бяхме по-добре организирани. Все пак габровският дух си е габровски дух, макар че не всеки го вижда, той си обикаля около нас и помогна да изградим една работеща конструкция, с която без някакви съществени корекции успяваме и досега да се справяме в тази сложна обстановка.
Обучението върви, към момента сме, бих казал, леко хибридни, защото част от лабораторните упражнения се правят на място, част се провеждат дори и в новооткрития ни технопарк. Това е атрактивно и за студентите, те имат нужда от живия контакт понякога, все пак ние сме инженерен университет. Трябва да се докоснат нещата, да се видят на живо, да се настроят. Но – справяме се.

А студентите как го приемат, особено тези, на които сега им е първа година и едва ли са си го представяли, че ще бъде по този начин?

Никой не е имал фантазии животът му да се развива по този начин и в най-лошите сценарии, но ето че се случи. Хубавото е, че учениците, които бяха 12 клас все пак имаха и малко онлайн обучение и това, което при нас се случва е продължение на техния курс на обучение от средното училище. Младите хора са по-адаптивни, при тях преходът от онлайн средата към реалната среда е по-плавен и бърз. Донякъде проблемът по-скоро беше при част университетските преподаватели, защото наистина за една година направиха страшно много.Целият материал да се дигитализира, да се качи в онлайн среда, да започнат да се водят тези лекции, семинарни упражнения, а понякога и лабораторни упражнения, защото бяхме тотално затворени в един период. Оказа се обаче, че има дисциплини, при които дали е онлайн или е присъствено, ефектът и полезността на упражнението са едни и същи. Там се стремим да пазим здравето и на хората – преподаватели, студенти. По-малкото движение на хора при всяко положение е позитивно.

Тази дигитализация помага ли това да е в плюс и за в бъдеще или е временна мярка?


РЕКЛАМА:

***

Стана както в аксиомата – всяко временно нещо става постоянно. Още повече че ние сме в Габрово, така че щом нещо е направено веднъж то няма да бъде изхвърлено, но аз искрено се надявам да го използваме по-рядко. Но се оказа, че лекциите понякога са много удобни и онлайн. Даже така посещаемостта на лекциите е по-висока. Студентите разбира се има случаи, в които не винаги са съвсем концентрирани, защото онлайн губят концентрация. Това е един от основните проблеми, но иначе ползите са много добри, защото всичко се записва и след това ако някой нещо е изпуснал може да си го изгледа на спокойствие. На практика цялата информация до момента като презентации, лекционни курсове, демонстрации, филмчета, си остава в средата, в която се обучават студентите. И те могат да я ползват и в бъдеще при правене на дипломни работи или някакви по-сериозни проекти. За преподавателите също е добре, постоянно нещо се подобрява. Извърташ един цикъл лекции, виждаш че това може да стане и по-добре и няма как – предизвикателството е пред тебе – правиш го за да стане по-добре, така че следващият лекционен курс да бъде по-добър и по-полезен на студентите.

Това е доста полезно наистина, аз когато бях студент когато пропуснеш нещо беше необходимо да се ровиш и да изчетеш доста неща за да го наваксаш, докато сега с онлайн записани видео лекции и доста по-удобно да си попълниш пропуските и опресниш знанията в удобно за теб време.

Така е, да. И каналите за консултация са отворени денонощно. Дори ако студентът чете лекцията в 1:00 часа през нощта, защото тогава е намерил време и има някакъв въпрос – пише го, аз го чета на сутринта и отговарям. Наистина така се получава по-пълноценно, има ги и ползите. Нищо не може да замени живия контакт във всеки един аспект, но ползите си ги има и трябва да се възползваме от тях.

С кое най-ново може да се похвали университетът в Габрово?

В края на ноември отвори врати новия Технологичен парк на ТУ-Габрово, в който влязоха 4 от големите ни центрове по оперативната програма Наука и образование за интелигентен растеж. Тези лабораторни комплекси вече функционират и се правят и изследвания, но по-важното е, че студентите вече могат да влизат вътре и го правят. Не мога да опиша колко по-доволни са хората и колко по-интересно им е когато влезнат в една такава уникална среда. Такава инвестиция в инфраструктура не е имало в България сред всички висши училища, свързани с такива проекти. Това че ние успяхме, въпреки изключително сложната обстановка, да направим и ремонтите в строителството, машините са инсталирани, средата е уникална. Това е много важен елемент от образователния процес когато наистина обучаващите се могат да докоснат нещо, което е наистина уникално и те знаят, че няма къде другаде да го видят освен на това място. Имаме такива системи и лабораторни установки, каквито другаде у нас не могат да се видят.

Цялата статия и още много подобни прочетете в новия брой 140 на списанието тук>>

Подаряваме ти първите 11 статии от брой 140 тук>>


Европейска нощ на учените 2022 г.: