Тъмните пера гарантират по-добро здраве на гълъбите

_51871148_c0010689-spl.jpg

http://news.bbcimg.co.uk/media/images/51871000/jpg/_51871148_c0010689-spl.jpgГълъбите с по-тъмна перушина са в по-добро здраве, са установили френски учени. Изследването е обхванало 200 градски гълъба, живеещи свободно в центъра на Париж. То показва, че птиците с по-високи нива на тъмния пигмент меланин имат по-силна имунна система  успяват да се преборят по-успешно с паразитите.

Изследването е извършено от Лиза Жакен и нейни колеги от Френския национален център за научни изследвания в сътрудничество със Симон Дюкате от Природонаучния музей в парижкото предградие Брюноа.
Учените проучили защо птиците от един и същ вид често имат различно оцветена перушина и се адаптират към различни среди.

Като изследвали цветовете на оперението на птиците и здравословното им състояние, учените установили, че гълъбите с по-тъмна перушина имат по-слаба концентрация на кръвния паразит, наречен хемоспоридиан. Освен това, имунната им система се противопоставяла по-бързо на инфекциите, в сравнение с тази на „братовчедите“ им с по-светла перушина.
Две теории обясняват защо птици от един и същ вид са оцветени различно. Първата от тях гласи, че цветовата разлика се дължи на заобикалящата ги среда (хипотеза на експозицията). Според втората теория птиците притежават еволюирали гени, които кодират различна експресия за меланина (хипотеза на генетичната връзка).

Учените правят извода, че е възможно птиците да са еволюирали и да произвеждат по-голямо количество меланин, за да защитят имунните си системи. Това обяснява защо популацията от птици с тъмно оперение е по-голяма в градските зони, където разпространението на различни паразити е по-голямо.
Възможно е базираното върху меланина оцветяване на оперението да играе роля и при сексуалния подбор на гълъбите. Вероятно птиците с по-тъмна перушина изглеждат по-привлекателни за противоположния пол.

По материали от: http://news.bbc.co.uk