Тайнствен източник на кислород на Марс: Засега липсва обяснение

Нещо странно се случва в атмосферата над марсианския кратер Гал – нивата на кислород там се колебаят драстично със смяната на сезоните. А това не може да бъде обяснено чрез известната ни химия, според ново проучване.

Гал е депресия с ширина 154 километра, образувала се при сблъсък с метеорит преди приблизително 3,5 до 3,8 милиарда години. Марсоходът на НАСА „Кюриозити” изследва кратера от 2012 г., когато кацна в подножието на гигантската планина Шарп в самото сърце на кратера.

През последните три марсиански години (над пет земни години) марсоходът анализира атмосферата, използвайки специален инструмент, наречен Sample Analysis at Mars (SAM), част от преносима химическа лаборатория.

SAM потвърди, че 95% от атмосферата на Марс се състои от въглероден диоксид (CO2), а останалите 5% са комбинация от молекулен азот (два азотни атома, свързани заедно), молекулен кислород, аргон и въглероден оксид. Устройството също така открива, че когато въглеродният диоксид замръзва на полюсите през марсианската зима, въздушното налягане на цялата планета спада. И обратно, когато въглеродният диоксид се изпарява през топлите месеци, съответно налягането на въздуха отново се повишава. Аргонът и азотът предвидимо се покачват и спадат, в зависимост от количеството на въглеродния диоксид във въздуха.

Но когато SAM анализира нивата на кислород в кратера, резултатите се оказват необикновени – количеството на кислорода е много над очакваното – до 30% от базовите му нива през пролетта и лятото – след което то спада до нива по-ниски от прогнозираните за зимния период.

„Опитваме се да обясним това“, коментира Мелиса Трейнър от Центъра за космически полети  „Годард” на НАСА , водещ автор на изследването.  „Фактът, че поведението на кислорода не се повтаря перфектно всеки сезон, ни кара да мислим, че това не е проблем, свързан с атмосферната динамика или с някакви физически процеси в атмосферата като разпадането на молекулите. Всички възможни обяснения дотук отпаднаха.“

По-скоро „това трябва да е някакъв химически източник, за който все още нямаме информация“, добавя тя.

Този пъзел напомня много на една друга загадка – нивата на метан в кратера. SAM установи, че те понякога се увеличават с около 60% през лятото, а впоследствие драстично спадат в други случайни периоди от време, по неизвестни причини.

„Започваме да прозираме тази зависимост между метана и кислорода валидни за една голяма част от марсианската година“, казва в свое изявление Sushil Atreya, професор по климатични и космически науки и инженерство в Мичиганския университет. „Мисля, че има нещо в това. Но какво именно  – това още никой не знае“.

И кислородът, и метанът могат да бъдат произвеждани както биологично (например от микроби), така и по геоложки път (чрез вода и скали) и учените не знаят кой от двата процеса доставя тези излишни количества. За разочарование на любителите на извънземни обаче е по-вероятно излишъкът от кислород и метан да е резултат от геоложки процес, се твърди в изявлението. За момента най-вероятният източник на излишъка от кислород е вероятно марсианската почва, съобщава още екипът. Но дори да е така, учените нямат представа какво в почвата отделя толкова много кислород в атмосферата.

Новите открития са публикувани на 12 ноември в  Journal of Geophysical Research: Planets.

Превод: Елена Страхилова