Стволовите клетки – бъдещето на медицината

Автор: Емил Кръстев

66-годишен мъж, по-рано тази година, пребори вируса на ХИВ. „Когато бях диагностициран с ХИВ през 1988 г., като много други, мислех, че това е смъртна присъда“, казва пациентът. „Никога не съм мислил, че ще доживея да видя деня, в който вече нямам ХИВ.” Въпросът е: как, обаче, се е справил с коварното заболяване? Отговорът може да се окаже бъдещето на медицината- стволови клетки.

Какво са стволови клетки

Стволовите клетки са клетки, откривани в повечето, ако не във всички многоклетъчни организми. Те са „суровините“ на тялото, тъй като от тях се генерират всички други клетки със специализирани функции. При правилните условия стволовите клетки се делят, образувайки повече клетки, наречени дъщерни клетки.

Стволовите клетки се характеризират със способността да се самовъзстановяват чрез митотично клетъчно делене (процес, при който дъщерните клетки са напълно идентични с майчината клетка) и да се диференцират до различни класове от специализирани клетъчни типове, като например кръвни или мозъчни такива. Съществуват три вида стволови клетки: ембрионални, мезенхимни (от пъпна връв) и възрастни стволови клетки. Ембрионалните стволови клетки се считат за плурипотентни. Това означава, че могат да се превърнат във всички видове клетки, които изграждат човешкото тяло. Стволовите клетки от връвта и възрастните такива са мултипотентни, което ще рече, че могат да се развият в повече от един тип клетки, но са по-ограничени от плурипотентните.

Изучаването на стволовите клетки се смята, че е започнало през 60-те години на 20. век след изследвания на канадските учени Ърнест Маккълок и Джеймс Тил на основни недиференцирани клетки, които имат запазена способност за диференциация в други типове клетки. Тази способност им позволява да действат като ремонтна система на тялото, снабдявайки го с други видове клетки, стига организмът да е жив.

Защо изследваме стволови клетки?

Възможно е стволовите клетки да бъдат „насочени“ към това да се превърнат в специфичен вид клетки, които да се използват при хора, нуждаещи се от регенерация или възстановяване на тъкани, които са били увредени или засегнати от заболяване. Стволовите клетки имат потенциал да бъдат отгледани, за да се превърнат в нова тъкан за използване в трансплантацията и регенеративната медицина.

Хората, които могат да се възползват от терапии със стволови клетки, включват такива с увреждания на гръбначния мозък, диабет тип 1, болест на Паркинсон, амиотрофична латерална склероза, болест на Алцхаймер, сърдечни заболявания, инсулт, изгаряния, рак и други.

Освен това стволовите клетки биха могли да бъдат използвани за тестване на нови медикаменти. Изследователите могат да използват някои видове стволови клетки, за да тестват лекарствата за безопасност и качество и едва след това да пуснат новите препарати за масово използване. Наред с това, наблюдавайки как стволовите клетки се развиват в костите, сърдечния мускул, нервите и други органи и тъкани, изследователите могат да разберат по-добре как се развиват различните заболявания.

Нови области на изследване включват ефективността на използването на човешки стволови клетки, които са програмирани в тъканноспецифични такива за тестване на нови лекарства. За да бъде тестването на нови лекарства максимално прецизно, клетките трябва да бъдат програмирани да придобият свойства на специфичния тип такива, към които е насочено лекарството. Техниките за програмиране на стволовите клетки в конкретни други видове са в процес на проучване.

Цялата статия, както и много други, можете да прочетете в новия Брой 166 на списанието.