Търсене
Close this search box.

Сравнителен анализ на модели на обучение в електронна среда в страни от Европейския съюз

Сравнителен анализ на модели на обучение в електронна среда в страни от Европейския съюз

Сравнителен анализ на модели на обучение в електронна среда в страни от Европейския съюз

Сравнителен анализ на модели на обучение в електронна среда в страни от Европейския съюз


Направи дарение на училище!



***

 

АВТОР: Д-Р ХРИСТО КАМЕНОВ

 

Резюме:


Разбери повече за БГ Наука:

***

Прави се сравнителен анализ на модели на обучение в електронна среда в страни от Европейския съюз, като се изтъква, че дигитализацията на обучението е процес за придобиване на ключови знания и умения посредством използването на цифрови технологии. Предисторията на възникването на този тип обучение стартира от срещата на високо равнище в Лисабон, където са начертани четири действени линии, формиращи план на изпълнение, които припокриват инфраструктурата и оборудването; обучението на всички нива; качественото съдържание на услуги и европейското сътрудничество. Провеждат се различни програми и инициативи с цел повишаване на осведомеността, както и на дългосрочното сътрудничество и по-широкото използване на електронното обучение.

 

Ключови думи: модели на обучение, електронна среда, дигитализация

 

Въведение

Дигитализацията на обучението е процесът, чрез който образованието и обучението и като цяло уменията: придобиване, развитие и разпознаване, се трансформират чрез използването на цифрови технологии. Дигиталните технологии вече са променили достъпа до информация и знания в ежедневието (Beblavý, Baiocco et al., 2019).

През последните десет години разпространението на интернет и информационните компютърни и комуникационни технологии донасят безпрецедентен достъп до информация и ресурси. Променя се начинът, по който хората си взаимодействат и общуват, начинът, по който индустриите работят, начинът на комуникация с гражданите.

От самото начало Европейският съюз идентифицира потенциала на електронното обучение за подобряване на системи за образование и обучение. Още през 1983 г. Съветът определи общи цели за Европейско сътрудничество при използването на ИКТ. Държавните или правителствените ръководители на Европейският съюз напълно признават ролята, която ИКТ могат да имат за подобряване на образованието: в Лисабон, Европейските съвети на Стокхолм и Барселона призовават за продължителни действия за интегриране на ИКТ в системи за образование и обучение. По-специално Европейският съвет в Лисабон на 23 и 24 март 2000 г. призовава за адаптиране на образованието и разпространение на системи за обучение в обществото на знанието (E-Learning, 2003: 2). 

Скоро след срещата на високо равнище в Лисабон Европейската комисия стартира инициативата за електронно обучение. Четири действени линии, жизненоважни за изпълнението на инициативата, са идентифицирани. Те са в основата на план на действие за електронно обучение (ibidem): 

  • инфраструктури и оборудване;
  • обучение на всички нива и по-специално обучение на учители и обучители;
  • качествено съдържание и услуги;
  • европейско сътрудничество и работа в мрежа.

Тези национални усилия са подкрепен от набор от инструменти на ЕС и от развитие на партньорства между обществеността, властите и индустрията.

 

Механизми на електронно обучение в електронна среда

През 2010 г. се провежда изследването „Европейски механизми за обмен на съдържание за електронно обучение, за електронни умения и работа в мрежа“ като част от последващите действия на развиване на електронни умения и насърчаване на конкурентоспособността, растежа и работните места. Включва дългосрочна програма за разработване на електронни умения за Европа и пет направления за действие на ниво ЕС (Aceto, Dondi, 2010: 5):

  1. Повишаване на осведомеността: обмен на информация и добри практики за популяризиране на ИКТ, ученето и иновациите.
  2. Разработване на подкрепящи действия и инструменти: подкрепа в разработването на европейска рамка за електронна компетентност, на европейски портал за електронни умения и кариери и Europass инициатива; насърчаване на партньорства с много заинтересовани страни и прочее.
  3. Насърчаване на заетостта и социалното включване.
  4. Насърчаване на дългосрочното сътрудничество и мониторинг: поддържане на редовен диалог с държавите членки и заинтересованите страни; публикуване на годишен доклад, представяйки синтез на търсенето и предлагането и оценка на въздействието на глобалните източници върху ИКТ.
  5. Насърчаване на по-доброто и по-широко използване на електронното обучение: насърчаване развитието на курсове и механизми за улесняване на обмена на учебни ресурси в електронна среда; подпомагане на мрежите на електронното обучение и обучение в центрове на европейската мрежа за изграждане на успешни стратегии за електронна среда на обучение. 

    Цялата статия, както и много подобни, можете да прочетете в новия Брой 151 на списание Българска Наука.

    Подаряваме ти първите 55 стр. от брой 151 тук>>


Вземете (Доживотен) абонамент и Подарете един на училище по избор!



***

Включи се в списъка ни с имейли – получаваш броеве, статии, видеа и всичко, което правим за популяризирането на науката в България.  

Еднократен (Вечен) абонамент​​

Списание “Българска наука” излиза в PDF и ePub и може да се изтегли и чете от компютър, таблет и телефон. Достъпа до него става чрез абонамент, а възможността да се абонирате еднократно позволява да можете да достъпите всички бъдещи броеве без да се налага никога повече да плащате за списанието.