Спътник откри наша светиня

Снимат от Kосмоса двореца на волжките ханове

МОСКВА/СОФИЯ.
Руски спътник откри двореца на волжките ханове, който беше сред най-големите загадки за археолозите. Крепостта е засечена в резервата“Древен Булгар“ край река Кама. Ако снимките от Космоса се потвърдят при разкопките, това ще бъде велико откритие, коментира проф. Николай Овчаров.

Според него учените ще могат да съберат пъзела от двете разклонения на Велика България. Дворецът на хановете е съпоставим с откритията от Плиска, казва още проф. Овчаров. Най-вероятно древният палат е бил последното убежище на най-големия брат на хан Аспарух -Батбаян, смятат изследователи.

Те предполагат, че край Кама може да бъдат намерени и хански съкровища, до които иманярите не са успели да се доберат.

Данните са получени от сателит за дистанционно сондиране на Земята“Ресурс-ДК1″. Мястото на двореца оставаше загадка за археолозите много години. Руски учени успяха да го засекат в археологическия резерват“Древен Булгар“ с помощта на специални методи на дешифриране на данните от спътника. Територията на древния град Булгар в Средното Поволжие и басейна на р. Кама е обявена за държавен резерват.

При разкопките са открити жилища, занаятчийски работилници, хидротехнически съоръжения, бани, мавзолей, християнски храм, ханско съдилище и други сгради.

Градът е основан през VIII век и е столица на Волжка България до XV век. По-късно по времето на руското нашествие столицата е преместена в Биляр, но след разрушаването му от монголските орди на хан Бату тя отново е върната в Булгар.