Търсене
Close this search box.

Как слушането на музика понижава креативността

Как слушането на музика понижава креативността

Как слушането на музика понижава креативността

Как слушането на музика понижава креативността


Направи дарение на училище!



***

Популярното схващане, че музиката повишава креативността е подложена на съмнение от изследователите, които казват, че тя има обратния ефект.

Психолози от Университета на Централен Ланкашър, Университета в Йевле, Швеция и Ланкастърския университет са изследвали ефектите на фоновата музика върху представянето на хора, които трябвало да решат вербални проблеми, изискващи вникване и креативност.

Те открили, че фоновата музика „значително влошава“ способността на хората да се справят със задачи, проверяващи вербалната креативност, а от друга страна фоновият шум на библиотека нямал подобен ефект.

Например, на участника му били дадени три думи и условието да намери една, която ако бъде свързана с всяка от трите, ще образува нова смислена дума или фраза.

Учените провели три експеримента, включващи вербални задачи в тиха обстановка или на фона на музика:


Разбери повече за БГ Наука:

***

  • Музика с непознат текст
  • Музика с познат текст
  • Музика без текст

Д-р Нийл МакЛатчи от Ланкастърския университет казва: „Намерихме силни доказателства за влошено представяне на фона на музика в сравнение с изпълнение на задачата на тишината.“

Според изследователите може би музиката нарушава работната памет, която е свързана с думите.

Вторият експеримент – излагане на музика с познат текст – влошил креативността, независимо дали песента предизвиквала добро настроение, дали се харесва на участника и дали той обичайно учи на фона на музика.

Но нямало значителна разлика в представянето, когато експериментът бил извършван при пълна тишина или на фона на библиотечен шум. Според учените този шум е постоянен и не разсейва.

„В заключение, резултатите се противопоставят на попуярното схващане, че музиката подобрява креативността и показват, че музиката, независимо от присъствието на семантично съдържание (без текст, с познат или непознат текст), влошава решаването на проблеми, които изизксват задълбочаване.“

Превод: Росида Ташкова

Източник: Emma Threadgold, John E. Marsh, Neil McLatchie, Linden J. Ball. Background music stints creativity: Evidence from compound remote associate tasksApplied Cognitive Psychology, 2019; DOI: 10.1002/acp.3532

Статия от сп. „Българска наука и медицина“, бр. 12. Открийте всички статии от броя тук.

 

ВЗЕМИ БРОЯ В MP3

и слушай всяка една статия, когато и където да си >>

 


Вземете (Доживотен) абонамент и Подарете един на училище по избор!



***

Включи се в списъка ни с имейли – получаваш броеве, статии, видеа и всичко, което правим за популяризирането на науката в България.  

Еднократен (Вечен) абонамент​​

Списание “Българска наука” излиза в PDF и ePub и може да се изтегли и чете от компютър, таблет и телефон. Достъпа до него става чрез абонамент, а възможността да се абонирате еднократно позволява да можете да достъпите всички бъдещи броеве без да се налага никога повече да плащате за списанието.