Направи дарение на училище!
Популярното схващане, че музиката повишава креативността е подложена на съмнение от изследователите, които казват, че тя има обратния ефект.
Психолози от Университета на Централен Ланкашър, Университета в Йевле, Швеция и Ланкастърския университет са изследвали ефектите на фоновата музика върху представянето на хора, които трябвало да решат вербални проблеми, изискващи вникване и креативност.
Те открили, че фоновата музика „значително влошава“ способността на хората да се справят със задачи, проверяващи вербалната креативност, а от друга страна фоновият шум на библиотека нямал подобен ефект.
Например, на участника му били дадени три думи и условието да намери една, която ако бъде свързана с всяка от трите, ще образува нова смислена дума или фраза.
Учените провели три експеримента, включващи вербални задачи в тиха обстановка или на фона на музика:
- Музика с непознат текст
- Музика с познат текст
- Музика без текст
Д-р Нийл МакЛатчи от Ланкастърския университет казва: „Намерихме силни доказателства за влошено представяне на фона на музика в сравнение с изпълнение на задачата на тишината.“
Според изследователите може би музиката нарушава работната памет, която е свързана с думите.
Вторият експеримент – излагане на музика с познат текст – влошил креативността, независимо дали песента предизвиквала добро настроение, дали се харесва на участника и дали той обичайно учи на фона на музика.
Но нямало значителна разлика в представянето, когато експериментът бил извършван при пълна тишина или на фона на библиотечен шум. Според учените този шум е постоянен и не разсейва.
„В заключение, резултатите се противопоставят на попуярното схващане, че музиката подобрява креативността и показват, че музиката, независимо от присъствието на семантично съдържание (без текст, с познат или непознат текст), влошава решаването на проблеми, които изизксват задълбочаване.“
Превод: Росида Ташкова
Източник: Emma Threadgold, John E. Marsh, Neil McLatchie, Linden J. Ball. Background music stints creativity: Evidence from compound remote associate tasks. Applied Cognitive Psychology, 2019; DOI: 10.1002/acp.3532
Статия от сп. „Българска наука и медицина“, бр. 12. Открийте всички статии от броя тук.
и слушай всяка една статия, когато и където да си >>