Сини листа помагат на растенията да получат допълнителна енергия от слънцето

Matthew Jacobs

Почти целият живот на Земята зависи от способността на растенията да преобразуват светлината в химическа енергия. Хлоропластите, малките заводи, които изпълняват това превръщане, са широко определяни като пасивни в работата: Те просто си стоят и поглъщат всяка светлина, която достигне до тях. Но се оказва, че невинаги това е така.

Екип изследователи от Обединеното кралство докладва в „Nature Plants“, че е открил видове бегония, живеещи на сянка, наречени Begonia pavonina, които подреждат поглъщащите светлина компоненти в своите листа така, че да повишат абсорбацията на тази светлина. Типичните хлоропласти съдържат свързани с мембрани отделения, наречени тилакоиди, които изглежда се подреждат едно над друго на случаен принцип.

При бегонията обаче тази подредба е много по-равномерна, създавайки така наречените фотонни кристали. Тези кристални пластове силно отразяват синята светлина, даващи на листата блясък от преливащи цветове. Но най-важното е, че те концентрират по-изобилните зелени и червени дължини на светлинната вълна в поглъщащия енергия апарат на листата.

Заключението е, че листата на бегонията поглъщат 10% повече енергия от други нискорастящи обитатели на гората. Това може да не изглежда много, но под навеса от малайзийски дървета, където живее бегонията, тази допълнителна енергия предоставя на растението сока, от който се нуждае, за да надвие конкурентите си.

Превод: Димитър Радев