Шумовото замърсяване влияе на много животински видове според ново проучване

Трафикът по сухоземните пътища, ревящите в небето самолети, прекосяващите океаните кораби  – където и да отиват хората, те често издават много шум. Известно е, че прекомерният шум оказва неблагоприятно влияние върху здравето на хората и според широкообхватно проучване, публикувано в Biology Letters, той също така се явява „основен глобален замърсител“ и за животните.

Photo by Aleksejs Bergmanis (pexels.com)

Предишни изследвания показват как шумовото замърсяване влияе върху конкретни живи същества. Тюлените, например, могат да оглушеят от подводния тътен, причинен от корабоплаването, високите нива на шум  съкращават продължителността на живота на зебрата. Новото проучване, в което съавтори са Хансьорг П. Кунц и Рувен Шмит от Университета Куинс в Белфаст, комбинира данни от множество предишни изследвания, за да се добие по-добра представа как шумовото замърсяване влияе на различните видове.

Анализът обхваща 108 изследвания на 109 вида, разделени в седем групи: земноводни, членестоноги, птици, бозайници, риби, влечуги и мекотели. В анализа са включени както сухоземни, така и водни животни. Според Николай Дейвис от Гардиън, изследователите разгледали проучвания, в които били измерени промените в поведението на видовете или други характеристики, като нивата на хормоните, както преди, така и след излагане на шум. „Всяко изместване от поведението преди шума беше изчислено по скала, а накрая взехме всички тези изчисления и ги събрахме“, обяснява Дейвис.

Изследователите установяват, че всичките седем групи са били засегнати от антропогенния шум, което включва широк спектър от видове – от малките насекоми до големите морски бозайници. С други думи, според Кунц и Шмит „по-голямата част от видовете реагират на шум, а не само няколко вида, които са особено чувствителни към шума“.

Изследването е твърде мащабно, за да може да се задълбочи в последствията от шумовото замърсяване; то оценява дали шумът влияе на животните, но не проучва дали това въздействие е положително или отрицателно. Отговорът вероятно ще е различен в зависимост от контекста. Например шумът от трафика намалява ефективността на лова при прилепите, които разчитат на акустични сигнали за намиране на плячка. Това е лоша новина за хищниците, но не толкова лоша новина за тяхната плячка.

И въпреки това изследователите подчертават, че шумовото замърсяване представлява заплаха, която може да повлияе на оцеляването на много видове. Земноводните, птиците, насекомите и бозайниците разчитат на звук за предаване на съществена информация, например при чифтосване или за предупредителни сигнали. Ларвите на рибите намират домовете си, следвайки звуците на кораловите рифове. Совите, подобно на прилепите, използват акустични сигнали, за да локализират плячката си. Следователно ако животните не могат правилно да чуят звука заради антропогенния шум, те са изложени на риск.

Някои птици вероятно ще бъдат принудени да се отклоняват от прекалено шумните райони по време на миграцията. Това от своя страна намалява богатството на видовете – нещо, което е жизненоважно за здравето на планетата.

Изследователите твърдят, че тяхното изследване предоставя „първите изчерпателни количествени емпирични доказателства, че шумът засяга много водни и сухоземни видове.“ И това е от решаващо значение от гледна точка на опазването, защото „показва, че шумът засяга не само няколко отделни вида, на които трябва да обърнем внимание, а много видове, които обитават различни екосистеми. “