Шофиране или разговори? Мозъкът се концентрира само върху една задача

Ново проучване разкрива какво се случва, когато се опитваме да вършим няколко неща едновременно и защо не е много добра идея да шофираме и да използваме телефона си по едно и също време.

mobile-phone-1573275

Когато сме заети с нещо, което изисква използването на зрението ни, мозъкът потиска слуха, за да ни улесни. Това е заключението от проучване, проведено от изследователи от Linköping University в сътрудничество с други. Резултатите позволяват на учените да разберат по-добре какво се случва в мозъка, когато се концентрираме върху нещо.

„Мозъкът е много умен и ни помага да се концентрираме върху това, което трябва да направим. В същото време ограничава всичко друго, което може да ни разсейва от конкретната задача. Но мозъкът не може да се справи с твърде много задачи: само едно сетиво може да работи оптимално в даден момент. „Ето защо не е добра идея да говорите по телефона, докато шофирате” – казва Jerker Rönnberg от Linköping University, който е професор по психология.

Той и колегите му са изследвали какво се случва в мозъка ни, когато сме заети с визуална задача. В един от случаите студент полага изпит, а в друг – човек кара кола. Изследователите искали също да проверят как се променя концентрацията с увеличаването на околния шум.


РЕКЛАМА:

***

Тридесет и двама студенти от Linköping University взели участие в проучването, публикувано в списанието Frontiers in Human Neuroscience. На студентите им била дадена визуална задача, върху която да работят – някои от тях се намирали в тиха стая, а другите трябвало да се справят със задачата на фона на разсейващ шум. Докато работели, били заснемани изображения на мозъците им с помощта на fMRI-камера. Изследователите проверили и функцията на краткосрочната памет на студентите, като използвали тест за памет с букви.

Резултатите показват, че мозъчната активност в слуховата кора продължава безпроблемно, стига да сме изложени само на звук. Но когато на мозъка му е дадена визуална задача, като полагането на писмен изпит, отговорът на невроните в слуховата кора отслабва и слухът се влошава. С повишаване трудността на задачата, отговорът към звук отслабва още повече. Така големият когнитивен товар под формата на визуална задача пречи на отговора на мозъка към звук не само в кората, но също и в частите от мозъка, отговорни за емоциите. Това е информация, която не е свързана с решаването на задачата.

„Това е базово проучване на начина, по който работи мозъкът, а резултатите предлагат много възможни пътища за следващи разработки. Натрупаните познания може да са важни за бъдещ дизайн на слухови апарати. Друга възможност е нашето проучване да бъде основата за изследвания, които се интересуват от това как нарушеният слух влияе върху начина, по който решаваме визуални задачи” – казва Jerker Rönnberg.

Източник: Linköping University


Европейска нощ на учените 2022 г.: