Търсене
Close this search box.

Шофиране или разговори? Мозъкът се концентрира само върху една задача

Шофиране или разговори? Мозъкът се концентрира само върху една задача

Шофиране или разговори? Мозъкът се концентрира само върху една задача

Шофиране или разговори? Мозъкът се концентрира само върху една задача


Направи дарение на училище!



***

Ново проучване разкрива какво се случва, когато се опитваме да вършим няколко неща едновременно и защо не е много добра идея да шофираме и да използваме телефона си по едно и също време.

mobile-phone-1573275

Когато сме заети с нещо, което изисква използването на зрението ни, мозъкът потиска слуха, за да ни улесни. Това е заключението от проучване, проведено от изследователи от Linköping University в сътрудничество с други. Резултатите позволяват на учените да разберат по-добре какво се случва в мозъка, когато се концентрираме върху нещо.

„Мозъкът е много умен и ни помага да се концентрираме върху това, което трябва да направим. В същото време ограничава всичко друго, което може да ни разсейва от конкретната задача. Но мозъкът не може да се справи с твърде много задачи: само едно сетиво може да работи оптимално в даден момент. „Ето защо не е добра идея да говорите по телефона, докато шофирате” – казва Jerker Rönnberg от Linköping University, който е професор по психология.

Той и колегите му са изследвали какво се случва в мозъка ни, когато сме заети с визуална задача. В един от случаите студент полага изпит, а в друг – човек кара кола. Изследователите искали също да проверят как се променя концентрацията с увеличаването на околния шум.


Разбери повече за БГ Наука:

***

Тридесет и двама студенти от Linköping University взели участие в проучването, публикувано в списанието Frontiers in Human Neuroscience. На студентите им била дадена визуална задача, върху която да работят – някои от тях се намирали в тиха стая, а другите трябвало да се справят със задачата на фона на разсейващ шум. Докато работели, били заснемани изображения на мозъците им с помощта на fMRI-камера. Изследователите проверили и функцията на краткосрочната памет на студентите, като използвали тест за памет с букви.

Резултатите показват, че мозъчната активност в слуховата кора продължава безпроблемно, стига да сме изложени само на звук. Но когато на мозъка му е дадена визуална задача, като полагането на писмен изпит, отговорът на невроните в слуховата кора отслабва и слухът се влошава. С повишаване трудността на задачата, отговорът към звук отслабва още повече. Така големият когнитивен товар под формата на визуална задача пречи на отговора на мозъка към звук не само в кората, но също и в частите от мозъка, отговорни за емоциите. Това е информация, която не е свързана с решаването на задачата.

„Това е базово проучване на начина, по който работи мозъкът, а резултатите предлагат много възможни пътища за следващи разработки. Натрупаните познания може да са важни за бъдещ дизайн на слухови апарати. Друга възможност е нашето проучване да бъде основата за изследвания, които се интересуват от това как нарушеният слух влияе върху начина, по който решаваме визуални задачи” – казва Jerker Rönnberg.

Източник: Linköping University


Вземете (Доживотен) абонамент и Подарете един на училище по избор!



***

Включи се в списъка ни с имейли – получаваш броеве, статии, видеа и всичко, което правим за популяризирането на науката в България.  

Еднократен (Вечен) абонамент​​

Списание “Българска наука” излиза в PDF и ePub и може да се изтегли и чете от компютър, таблет и телефон. Достъпа до него става чрез абонамент, а възможността да се абонирате еднократно позволява да можете да достъпите всички бъдещи броеве без да се налага никога повече да плащате за списанието.