Търсене
Close this search box.

Съвсем скоро може да стартира производство на български хеликоптери

Съвсем скоро може да стартира производство на български хеликоптери

Съвсем скоро може да стартира производство на български хеликоптери

Съвсем скоро може да стартира производство на български хеликоптери

 

 

Статията е част от брой 131 – виж броя тук>>

 

Автор: Радослав Тодоров (Българска Наука)

Макар и на много хора да им прозвучи като шега, това амбициозно начинание е на път съвсем сериозно да се реализира. На техническо ниво нещата са вече организирани, но за да тръгне серийното производство все пак ще трябва държавата, а и местният пазар и инвеститори, да проявят интерес към проекта. 

Тъй като още не всичко по него е сигурно и уточнено, доскоро той не беше оповестяван никъде. Но ето, че сега вече, с любезното съдействие на реализаторите му, можем да ви разкажем повече за него.

Проектът всъщност е международен и от българска страна се движи от фирмата “Ferrum Group”, като в непосредствено бъдеще ще бъде регистрирана, специално за по-лесна комуникация с българските власти, нова компания с управител български гражданин. Проекта е с технологични партньори – департаментите на “Antonov Engineering” в Швеция и Австрия (където се намира главният им офис), както и украинската “Pac Agroaviadnipro”. Като финансирането е основно българско и украинско.
Първоначално компонентите ще бъдат изработвани в голямата си част от “Pac Agroaviadnipro” и техните подизпълнители в Украйна, Полша и България, като при постигане на достатъчни обеми намеренията са за постепен трансфер на технологии и постигане на над 80% локализация в България. 

Първоначалният план е бил – самите хеликоптери да започнат да се сглобяват тук в България до края на 2020 г., но поради пандемичната обстановка и ограниченията в пътуванията проекта се е забавил, като засега идеята е да се завърши подготвителният етап. В момента се водят преговори в търсене на технологични и инвестиционни партньори за проекта.

Самата “Pac Agroaviadnipro” е дългогодишен партньор на няколко големи компании и имат сериозен опит в поддръжката и модернизацията на различни типове вертолети и самолети, като преди няколко години компанията представи собствена дълбока модернизация наречена Ми2АМ1.

В процеса на работа с български специалисти, се е стигнало до идеята, че на базата на АМ1 може да се разработи наистина нова многоцелева машина, с нови възможности. 

Поради сериозното участие на българската страна в новопроектирания хеликоптер, на базата на Ми-2, той ще носи името Ми-2 БГ (White Lion), практически първата такава машина с българско име.

 

Съветският многоцелеви хеликоптер Ми-2, на чиято основа е разработен новият вариант, разбира се е доста стар, първият му полет е чак от далечната 1961 г. и е спрян от производство през 1992 г. Но от това не бива да се правят прибързани заключения, тъй като концепцията му е максимално подходяща за българските условия и възможности. Макар и да е на неговата база, Ми-2 БГ си е един напълно нов, съвременен и всестранно ъпгрейднат модел, спрямо своя далечен първообраз, от който общо взето е останала почти само рамата.
На първо място трябва да се отбележи, че модерните електронни системи за управление и бордови компютри на новия White Lion, са с цяла технологична ера напред от циферблати и механичните лостове на руския Ми-2. Въобще почти всички технически характеристики на новия модел са значително подобрени, а много от тях – коренно променени. 

Като се започне от това, че двата му газотурбинни двигателя са оптимизирани от по 350 конски сили на по 420 к.с (като амбицията е да се достигне максималните за редуктора 437 к.с )., и се стигне до това, че е намален разхода на гориво с 50 литра на час. Вече произведени и със съответните сертификати са нови композитни винтове (както носещ така и опашен). Увеличени са също така масата на полезния товар, който може да носи и на максималната скорост – до 230 км/ч. 

Новият хеликоптер е със съвременен композитен външен резервоар, позволяващ “плосък под” (в оригинала там се намира основният вътрешен резервоар), както и още два допълнителни балансиращи резервоара, които удължават радиуса му на действие до 650 км и по този начин той без проблеми може да покрива територията на цялата страна.

В допълнение кабината е разширена и е добавено още 1 пасажерско място, което означава, че той може да превозва 7 души плюс 2-ма екипаж. А при нужда специалните нови седалки могат много лесно да се разкачат, благодарение на плоския под и освободеното пространство да се използва за повече полезен товар (до 1.2 т), което придава допълнителна гъвкавост на този многоцелеви хеликоптер.

 

Безспорно нуждата от подобна универсална машина за България в момента е огромна. Най-малкото, след като миналата година собственикът на единствения хеликоптер-линейка в страната го продаде в чужбина, се стигна до критичната ситуация, в момента Планинската спасителна служба (ПСС) да не може да разчита на помощ по въздух.
А според ръководството на БЧК и ПСС, се нуждаем от поне 4 до 6 хеликоптера за спешни случаи. Тъй като те могат да бъдат използвани не само при планински инциденти, но и при докладвани катастрофи по магистралите, пожари и други бедствия, при каквито бързата реакция е от жизненоважно значение.

Макар държавата ни да разполага с военни хеликоптери като Ми-17 и Eurocopter Cougar, много малко от тях в момента са в изправност. Освен това, за разлика от модернизирания  Ми-2 БГ, те са доста големи машини, по-тромави и неудобни за малки спасителни операции. Отделно и процедурата за повикването им е много по-сложна и бавна – първо трябва да се подаде заявка до Министерството на отбраната или здравеопазването, след което да се чака разрешение. На това отгоре чисто технически поради големите им габарити за тях е трудно да се намери подходяща площадка за кацане както в планината, така и в града. Като в допълнение, те имат и редица лимитации за полет в усложнена метеорологична обстановка и накрая – имат висока цена на летателния част поради скъпата поддръжка и разхода на гориво. 

Всичко това може да се окажат фатални пречки при спасителни акции и да костват човешки животи. А както знаем, човешкият живот е само един, така че компромиси по този въпрос не можем да правим и вече на лице е крайната необходимост този проблем да бъде разрешен час по-скоро.

 

Като стана дума за остарелите и неизправни хеликоптери в парка на родните ВВС, новият проект същевременно може спокойно да разреши и този проблем. Поради факта, че за разлика от обикновените транспортни, тренировъчни или спасителни хеликоптери, White Lion е пригоден да носи и въоръжение. Корпусът му е конструиран така, че отстрани да могат да се закачат ракетни или картечни гондоли.

Едно местно производство на многоцелеви вертолети би било от огромна полза за армията и би могло да ѝ осигури цели хеликоптерни ескадрили, с което силно да повиши отбранителния потенциал на Република България. Макар че и само една ескадрила от 12 машини би решила много от настоящите проблеми на ВВС. Тя може да осигури както достатъчно учебно-тренировъчни машини, така и летящ команден център, машини за издирване и спасяване, хеликоптер за специални операции и машина за непосредствена огнева поддръжка по наземни цели.

 

Предварителен изглед на евентуалната военна модификация, която може да бъде произведена за българските ВВС

Огромен проблем за нашите ВВС, в тяхната хеликоптерна съставляваща, са вече споменатите по-горе продължителни престои поради нуждата от ремонт и сертификация, високата цена на летателния час и от там изключително недостатъчният нальот на пилотите.  

Но при български производител ще имаме напълно осигурена логистична поддръжка, както и ниска цена на ремонтно-възстановителните и капитално-възстановителните работи, извършвани на територията на Р. България

А след като при това положение и ремонтната база ще е в нашата страна (към нея се предвижда и оборудването на Център за цялостно обслужване на машините), 

това ще спестява изключително много средства и време, сравнено например със ситуацията при самолетите ни Пилатус PC-9, които се налага всеки път да ремонтираме чак в Швейцария.
По този начин всяка от машините ще може да се модифицира според нуждите на различните клиенти, на собствена територия. Отделно самата машина е “модулна” и ще позволява бърза преконфигурация от един до друг тип. 

 

Предварителен изглед на евентуалната военна модификация, която може да бъде произведена за българските ВВС

 

И накрая, но съвсем не на последно място, освен за международния престиж на България (в света има само 12 страни, производители на хеликоптерна техника), това ще бъде мощна инжекция и за икономиката и индустрията, както и реална възможност постепенно да се възроди българското самолетостроене. Цеховете за сглобяване могат да открият много работни места, възможност за обучение на многочислен обслужващ персонал, пилоти и инструктори, възможност за специализации в Украйна, Австрия или Швеция и много други.

Също така не трябва да се пропуска и експортният потенциал на машината, особено на пазари, където България традиционно има силно присъствие, като Близкия изток и Африка, а така също и заявен потенциален интерес при държави от постсъветското пространство. 

Най-атрактивното за една страна със скромен бюджет като нашата, обаче е уникално ниската цена, която предлагат конструкторите. Според тях бюджетната цена на вертолета в базова модификация (без въоръжение и др. консумативи) ще е около едва 1.5 милиона евро, или под 3 милиона лв, което е повече от приемлива цена за подобна машина. Тоест само срещу 36 млн. лв можем да се сдобием с цяла ескадрила от 12 хеликоптера. За сравнение, в момента за двата изправни Ми-17 плащаме по над 10 млн лв на година само за поддръжка и ремонт. Що се отнася пък до 2-та милиарда, дадени за 8-те нови изтребителя F-16 (Блок 70) и разходите по тяхната бъдеща поддръжка, там всякакви сравнения са напълно излишни.

С каквото и да бъде сравнен, моделът Ми-2 БГ, ще излезе с едни гърди напред от икономическа гледна точка, защото сухият летателен час (това са всички разходи по машината без горивото, застраховките и заплатата на пилота), е една от най-ниските за подобен клас машина  в света – едва 550 евро на час. С горивото това прави под 750 евро на час. За сравнение при хеликоптера Бел 206 е около 1200 евро на час, а при Аугуста Уестланд 109 е около 1400…

Максималният ресурс назначен на корпуса на машината се изчислява на около 9000 часа или 15 години. Но ако сглобяването става у нас и съответно разполагаме с материалната база сами да извършваме навременно всички ремонтни дейности, този период може да бъде значително удължен.

 

Всичко това може действително да бъде постигнато, стига единствено българското правителство, армията и инвеститорите да се заинтересуват достатъчно от този проект и да окажат съдействие за осъществяването му. В противен случай компаниите са предвидили цеховете за сглобяване да бъдат установени в Австрия, от което ние ще пропуснем страшно много ползи.

Така че в интерес на всички ни е работата около този проект да се популяризира, за да придобие той широк обществен отзвук и да стигне до когото трябва, ако искаме да бъде успешно прокаран у нас.

За целта компанията планира да организира участието на, пуснатият вече в серийно производство в Украйна, техен много подобен вертолет Ми-2 АМ1, на авиошоу през септември в София и евентуално на още едно такова авиошоу в Граф Игнатиево.
Очаквайте още новини и подробности по темата в близко бъдеще.

Основен източник за информацията: Ferrum Group

 

 

***

Статията е част от брой 131 – виж броя тук>>

Над 100 стр. в брой 132 – вижте ги:

СЪДЪРЖАНИЕ: 

Новини от Nauka.MON.bg – 8 стр.
Съвсем скоро може да стартира производство на български хеликоптери – 10 стр.
Спешно трябва да се избегне бъдещият недостиг на храна – 19 стр.
Южна Африка изглежда е изиграла важна роля за еволюцията на хоминидите преди 2 милиона години – 22 стр.
Историческите корени на икономическото развитие – 26 стр.
Как да намалим въглеродните емисии – уроци от един датски остров – 29 стр.
Биохибрид може да превръща въглеродния диоксид в полезен продукт на Марс или на Земята – 33 стр.
Дългосрочните данни показват, че ураганите стават все по-силни – 37 стр.
С помощта на лазерни инструменти НАСА картографира намаляването на ледниците за последните 16 години – 40 стр.
Първите оптични измервания за разгадаването на “Балоните на Ферми” в центъра на нашата галактика – 45 стр.
Какво вижда телескопът Хъбъл на вашия рожден ден – 48 стр.
Телескопи и космически апарати обединяват усилията си за дълбоко проникване в атмосферата на Юпитер – 51 стр.
Хранителните и водни системи, от които космонавтите ще имат нужда при пътешествия до Марс – 56 стр.
Как се прави умно земеделие със сензори за животни и култури? – 61 стр.
Птици и вятърни турбини: изместване и бариерен ефект или заобикаляне и пълна адаптация – 67 стр.
Борбата за спасяване на маслиновите дървета в Европа – 78 стр.
Студио Х или накратко за супер разпространението на инфекции – 82 стр.
Френският структурализъм и проявленията му в литературата – 94 стр.
Смъртта от отчаяние и борбата против нея в САЩ – 99 стр.
“Три редки антични монети от Южна България” – 102 стр.

Автори в броя:
Павел Зехтиджиев
Радостина Александрова
Стефани Стефанова
Любомир Василев
Радослав Тодоров

 

Вземи този брой в PDF >>

Включи се в списъка ни с имейли – получаваш броеве, статии, видеа и всичко, което правим за популяризирането на науката в България.  

Еднократен (Вечен) абонамент​​

Списание “Българска наука” излиза в PDF и ePub и може да се изтегли и чете от компютър, таблет и телефон. Достъпа до него става чрез абонамент, а възможността да се абонирате еднократно позволява да можете да достъпите всички бъдещи броеве без да се налага никога повече да плащате за списанието.