Търсене
Close this search box.

Съвременни методи техники за работа в дигитална среда

Съвременни методи техники за работа в дигитална среда

Съвременни методи техники за работа в дигитална среда

Съвременни методи техники за работа в дигитална среда


Направи дарение на училище!



***

Автор: Йоана Тончева 

РЕЗЮМЕ

Статията се фокусира върху изграждането на нов тип учители-  медийно и дигитално компетентни, уверено и критично използващи технологиите на информационното общество за работа, обучение и общуване. Споделен е собствен позитивен опит, подкрепен с вижданията и на други автори.

„Обърнатата  класна стая” – това е съвременна образователна технология, при която типичният урок в клас и домашната работа „сменят“ своите места. „Обърнатата  класна стая” е модел, даващ възможност учениците да учат уроците у дома, а в клас да се упражняват, да дискутират и да осмислят урока. Новата технология осигурява на учениците свобода „да взаимодействат със съдържанието в съответствие на техния собствен стил на учене“(3). Учениците, подготвени за часа по този метод, са по- уверени в своите способности в клас, по-силно са мотивирани и не се притесняват да задават въпроси за учебното съдържание, което не разбират.
За успеха на тази образователна технология основна роля има учителят. Той трябва да предостави на учениците план на урока, задачи, допълнителни материали по темата, полезни линкове с интересни факти, за да подпомогне самостоятелната им подготовка. „Обръщането“ на класната стая дава възможност на учениците да се обучават чрез различни дейности в учебния процес. Намалява се времето, прекарано в монотонна лекция от страна на учителя, вниманието се фокусира, осигурява се по-голям контрол в училищния живот за учениците и се създава чувство на отговорност за тяхното учене. Те отбелязват силно сътрудничество както в класната стая, така и извън нея. Всеки ученик има индивидуално разбиране за урока и заедно в малки групи са в състояние да се възползват от знанията и разбирането на учебното съдържание помежду си, за да се изградят нови разбирания и по-добре да се усвои урокът.

Ключови думи: Съвременни методи техники за работа в дигитална среда ,Обърната класна стая, образователна технология , стил на учене, Иновации в училищното образование, междупредметни връзки, организация на работа


Разбери повече за БГ Наука:

***

КАК ОБЪРНАТАТА КЛАСНА СТАЯ АКТИВИРА УЧЕБНИЯ ПРОЦЕС?

Обърната класна стая е инструктивна стратегия, отменящa традиционния образователен модел на преподаване на учебното съдържание в класната стая. Това е съвременен педагогически метод, в който типичният урок в клас и домашната работа сменят местата си. Учениците учат уроците си у дома, а в клас разглеждат и осмислят урока, сътрудничат си в дискусии и работят върху упражненията под ръководството на учителя.

ВЪВЕДЕНИЕ

Все повече учители упорито прилагат различни методи да привлекат вниманието на съвременните ученици. За разлика от предишните поколения, децата отгледани във времето на бързо развиващите се технологии демонстрират липса на желание към учебния процес. Включването на различни стратегии за учене в класната стая е от решаващо значение, за да се привлече вниманието на учениците. Така нареченото „дигитално поколение“ (Prensky, 2001), са били изложени на информационни технологии от много ранна възраст. Тези деца налагат промяна в образователните среди по целия свят. Технологията, с която дигиталното поколение е израснало, е индуцирала днешните ученици да „мислят и обработват информация коренно различно от своите предшественици“ (Prensky, 2001).

Голяма част от преподавателите се оплакват от неспособност да задържат вниманието на тези поколения. Mark Prensky (2010) посочва, че „не вниманието и способностите на учениците са се променили, а техните нужди и толерантност“. Не случайно в педагогическата литература вниманието се насочва към създаване на успешни “дидактически модели за приложението на ИКТ”. (Кожухарова & Иванова, 2015) Търси се връзката между технологиите и мениджмънта на ученическия клас. (Иванова, 2015) Тази характеристика потвърждава спешната необходимост от алтернативни методи на обучение, които учителите да включват, за да ангажират по- успешен начин обучаемите.

 АКТИВНО ОБУЧЕНИЕ

В продължение на десетилетия преподавателите поставят под въпрос ефективността на обучението, което е базирано изцяло лекционно. Въпреки новостите в технологиите, позволяващи алтернативни техники, лекционните форми продължават да бъдат основен метод за преподаване(Блай, 2000). Ако целта на обучението е да развие разбиране, учителите трябва да се движат от механичното запаметяване на знания и факти към задълбоченото учене, където разбирането се развива чрез „активни и конструктивни процеси“ (Ричард и др. 2011, стр. 7). За да се постигне тази цел, преподавателите трябва да изместят центъра от себе си към учащия.

Chickering и Gamson(1987) предполагат принципи като идеални практики в активното учене. Активното учене е общо понятие в педагогиката, фокусирано върху учебната дейност и ангажираност в процеса на обучение (Prince, 2004). Методите на обучение, които насърчават активното учене са тези дейности, които изискват вниманието от страна на ученика.

 ОБЪРНАТА КЛАСНА СТАЯ / THE FLIPPED CLASSROOM

Усвояването на знания и умения чрез активно учене може да бъде изключително интересно и лесно като се интегрират дейности в класа съвместно с традиционната лекция.

Обърнатата класна стая е съвременен педагогически модел, в който типичният урок в клас и домашната работа сменят своите места. Не случайно английският термин е „flipped classroom” – обърната класна стая. Интересното е, че това е модел, в който учениците учат уроците си у дома, а в клас разглеждат и осмислят урока. Терминът „Обърната класна стая“ не описва един единствен модел на преподаване. Понятието е широко използвано за описание на класно-урочна система, при която уроците за нови знания се подготвят от учениците самостоятелно, вкъщи, а по време на училищните занимания се дискутират темите с учителите- задават се въпроси, правят се упражнения(3).

В най – популярния в практиката модел на обърната класна стая, учащите се запознават с учебното съдържание от няколко видеоклипа, които са подготвени от преподавателя, всеки от който е със средна продължителност от 5 до 7 минути. Най – хубавото при този метод е, че гледането на видеоматериалите може да се повтори неограничено. След това всеки трябва да направи онлайн тест/ ако е възможно/, или тест проверка в клас за обратна връзка с преподавателя. По време на урока в училище учениците задават въпроси на учителя си, търсят отговори на трудно решими задачи за разясняване на темата, правят упражнение и дискутират това, което са научили.

Този метод на обучение се прилага все по- често по света. Той се отличава от традиционните средства за обучение, защото обучението се индивидуализира – всеки учащ обръща внимание на детайлите, които са неясни за него. Едно видео може многократно да се гледа, докато стандартния урок е еднократен. Подготвената обратна връзка чрез тест веднага дава информация и на този, който се обучава, и на този, който преподава, къде са пропуските в усвояването на темата. Накрая всеки ученик има възможност в клас, заедно със своите съученици да обсъди наученото, да зададе своите въпроси на учителя си и да затвърди знанията си чрез упражнения и дискусии.

Въпросите, които вълнуват учителите, решили да прилагат метода „Обърната класна стая“, са главно как информацията подготвена от тях ще стигне до техните ученици. Съществуват много образователни платформи и програми, върху които е изграден този педагогически модел – Кан Академия, Уча се, TeacherTube, Flubaroo, Educaplay, Screencast-O- Matic, OneNote,  Educanon и др. Една от най- известните е Кан Академията. Мисията на тази организация е да „предостави висококачествено образование на всекиго и навсякъде безвъзмездно“. В сайта на академията има публикувани видеоуроци от различни сфери на човешкото познание. Съществува превод на видеоматериалите на български език. Най- хубавото в платформата е, че всеки учител може да създаде своя клас, да добави учениците си и да им представи видеа по учебните теми, които са им на разположение винаги и по всяко време.

Има няколко фактора, които ограничават ползването на метода при по- малките ученици, тъй като разучаването на темите става самостоятелно. Съществен момент е достъпът до видеоматериалите – става единствено по електронен път, чрез компютър, таблет или друго устройство. На учениците, които нямат компютър у дома, би било необходимо да се осигурят условия в училище за подготовка по темата. Тези ограничения при прилагане на метода не са основание напълно да се изключи от нашата практика. Може да се поставят задачи за разглеждане на дадена тема или да се приложи метода върху отделен елемент.

Методът е най-подходящ при големи групи, в които учениците лесно се разсейват, в класове, в които има голяма разлика в темпа на учене и усвояване на материала. Когато учениците бързо се отегчават и лесно губят интерес, или при много теоретичен материал , който трябва да се преподаде.

Тази методика има много ползи. Главното е, че тя се фокусира върху разбирането на информацията, не само върху запаметяването ѝ. В часовете може да се акцентира върху развиване на умения, осмисляне на информация и прилагането ѝ. Учениците идват в клас с въпроси от урока, които не разбират и така в час учителят може да се съсредоточи само върху материала, който представлява трудност и да го обясни. Учениците могат сами да определят „темпото“ на обяснение и презентиране на материала, т. е. могат да спират или повтарят видеото, докато разберат урока.

СПОДЕЛЕН ОПИТ

Предвид възрастта на децата, родителите трябва да  са предупредени, че като за начало ще се работи по веднъж месечно по метода, като времето за самоподготовка е една седмица. Във фейсбук групата на класа /която е затворена и предназначена само за родителите и ученици от класа/  е мястото, където могат да се намерят видеа и полезни материали по темата. Поместен е план на урока, поставени са задачи за обратна връзка и други полезни линкове с интересни факти. В края на плана са включени задачи за учениците да проучат темата, за да могат да осъществят дискусия в часа. Същевременно да отбележат неразбираемото за тях учебно съдържание, за да се дадат адекватни обяснения.

Самоподготовката приключва с попълване на работен лист, за да се диагностицира доколко е усвоен материала от учениците. Следващата стъпка е провеждането на часа. Онагледяването на темата е осъществено чрез видео урок от образователната платформа „Уча се“. С помощта на хиперлинк е поместен урока в групата  на класа.

Работата с метода „ Flipped Classroom” води до значително повишаване на резултатите на учениците. Моделът дава  на учащите свобода да взаимодействат със съдържанието в съответствие на техния собствен стил на учене. Анализът от изследванията показа, че учениците, подготвени за часа по този метод са по- уверени в своите способности в клас, по- силно мотивирани са и не се притесняват да задават въпроси относно учебното съдържание, което не разбират. Те споделят, че метода им дава възможност да гледат видеото, колкото пъти и когато поискат, да анализират писмените инструкции по-задълбочено.(3)

Децата  използват ентусиазирано технологиите в обучението.

ПРАКТИЧЕСКИ МОДЕЛ НА УРОК ”ОБЪРНАТА КЛАСНА СТАЯ”

1.Предмет: БЕЛ- развитие на речта

Тема: Описание на растение

План на урока:

1.Отворете линка на видеото към урока.

2.Изгледайте няколко пъти внимателно материала.

3.Напишете в малката тетрадка плана на урока.

4.Отворете учебната тетрадка по развитие на речта на същата тема и се опитайте да отговорите на въпросите. Ако не разбирате някои понятия, прочетете отново речника.

5.Помислете:

  • Кое ви затрудни в урока?
  • Беше ли ви интересно?
  • В четвъртък ще работим по темата и ще изясним всички трудности, които сте срещнали.
  • Очаквам с нетърпение този урок!

Резултати в края на часа

2.Предмет: Околен свят

Тема: Опазване на природата

Подготовка за проект:

1.Отворете презентацията към урока.

2.Изгледайте няколко пъти внимателно материала.

3.Напишете в малката тетрадка плана на урока.

4.Отворете учебника на същата тема и се опитайте да отговорите на въпросите. Ако не разбирате някои понятия, прочетете отново речника.

5.Изберете подходящ материал и опишете, как можем да опазим природата чиста!

5.Помислете:

  • Кое ви затрудни в урока?
  • Беше ли ви интересно?
  • Във вторник ще работим по темата и ще изясним всички трудности, които сте срещнали.
  • Очаквам с нетърпение този урок и представянето на вашите проекти!

Резултати от проекта:

ОБЪРНАТА КЛАСНА СТАЯ – УЧЕНЕ ЧРЕЗ ДЕЙНОСТ

Методът дава възможност учениците да учат активно в класната стая. Ученето не се случва, когато човек просто се запознава с една идея, а когато човек действа върху нея. Хората научават нещо, когато те са разработили система от активно трансформиране на обекта на своята мисъл (Пиаже,1971). Обръщането на класната стая представя възможности на учениците да се обучават чрез разнообразие от различни дейности в учебния процес. Постига се намаляване на времето, прекарано в монотонна лекция от страна на учителя, вниманието се фокусира върху разбиране и прилагане, дава на учениците по – голям контрол в училищния живот и създава чувство на отговорност за тяхното учене. Те отбелязват силно сътрудничество, както в класната стая, така и извън нея. Всеки ученик има индивидуално разбиране за урока и заедно в малки групи, са в състояние да се възползват от знанията и разбирането на учебното съдържание помежду си, за да се изградят нови разбирания и по- добре да се усвои урока. След урока децата споделят, че харесват да пишат домашното в клас, защото учителят е там и може да помогне във всеки един момент. Още повече, че всички вече имат представа за темата.На други им харесва забавата в клас. За тях по този начин не е скучно и участват по- активно в час. Има и ученици, които имат чувството, че не могат да си научат урока по този начин и предпочитат да им се преподава в клас по традиционния начин, но те са единици и имат нужда от още малко време за адаптация.

„Огледалната класна стая” е първият педагогически подход, който се стреми да отговори на нуждите на обучаващите се в съвременните училища и общности. Тя е много повече идеология отколкото конкретна методология. Няма набор от правила, които да се следват или модел, в който да се побере.

ОБОБЩЕНИЕ

„Огледалната класна стая” представлява част от един по-голям цикъл на проучване или обучение. Основен инструмент в нея е инструктажът. Той може да се използва по много различни начини: предварително обучение, първоначално зареждане, инструкции, възстановяване, разширяване, предоставяне на обратна връзка на учениците и др.

Методът „Обърната класна стая“ излиза извън рамката на традиционното училищно образование. Той е фокусиран към подпомагане процеса на израстване и преход на учениците, към преминаване от търсене на опора в средата, към намиране на опора в себе си, ученикът да открие, че той може много повече отколкото мисли. Използването на метода в обучението дава възможност учениците от пасивни слушатели, които приемат безкритично учебния материал да се превърнат в активно пресъздаващи и творчески личности.


ЛИТЕРАТУРА

 

  • Стоянка Лазарова, Лъчезар Лазаров „Педагогика на 21-ви век“ УИ „Св. Св. Кирил и Методиий“, 2016 (под печат) 
  • Лазарова С. и Л. Лазаров Фактори за успешно прилагане на смесено обучение. –
    сп. Педагогика, АзБуки, 2017, кн. 1 (под печат).
  • Иванова Д. (2015) Платформа за мултимедийно интерактивно обучение Mythware Classroom Management. Е-списание Педагогически форум. Бр.1. http://www.dipku-sz.net/izdanie/183/platforma-za-multimediyno-interaktivno-obuchenie-mythware-classroom-management (към 10.02.2016)
  • Кожухарова Г.& Иванова. Д. (2015) Дидактически модел за приложение на ИКТ в образованието. Е-списание Педагогически форум. Бр.4, http://www.dipku-sz.net/izdanie/172(към 27.02.2016)

Вземете (Доживотен) абонамент и Подарете един на училище по избор!



***

Включи се в списъка ни с имейли – получаваш броеве, статии, видеа и всичко, което правим за популяризирането на науката в България.  

Еднократен (Вечен) абонамент​​

Списание “Българска наука” излиза в PDF и ePub и може да се изтегли и чете от компютър, таблет и телефон. Достъпа до него става чрез абонамент, а възможността да се абонирате еднократно позволява да можете да достъпите всички бъдещи броеве без да се налага никога повече да плащате за списанието.