Съществена промяна в биоразнообразието на една от най-големите средиземноморски влажни зони

Природният парк Камарг в Южна Франция е признат като една от зоните с най-голямо биоразнообразие в средиземноморския регион.

Но изследванията показват, че скакалците, щурците, водните кончета и земноводните в последно време силно намаляват и се наблюдава значително влошаване на екосистемата. Впрочем подобна тенденция е налице още от 70-те години на XX век, но поради липсата на систематичен мониторинг на биоразнообразието за голяма част от видовете много от промените са останали незабелязани.

Сн.1. Камарг. Източник: Уикипедия

Сега с използването на нов иновативен метод, основан на експертни знания, изследователите успяват да идентифицират промените в биоразнообразието в района.

За период от седем месеца изследователите успяват да съберат информация за популацията и числеността на почти 1400 вида, както и данни за присъствие и отсъствие за повече от 1500 вида за общо осем различни таксономични групи, включващи земноводни, влечуги, птици, риби, бозайници, насекоми от разред Правокрили. „Тази информация ни позволи да открием някои интересни модели на промяна в рамките на период от само 40 години“, казва Сара Фрейксидас от Хелзинкския университет.

Новата методология направи възможно откриването на спад при някои таксони, което е свързано с промените в използването на земята в района.

„Временните водоеми и тревните площи в Камарг са двете местообитания, които са смалили площта си с около 60% между 1942 и 1984 г., тъй като са били превърнати в земеделски или индустриални зони. Това е засегнало популациите на земноводните и на водните кончета, които  са тясно свързани със сладководните влажни зони”, казва Томас Галевски, ръководител на проекта за мониторинг и оценка на биологичното разнообразие в Tour du Valat.

Сн.2. Камарг. Източник:Уикипедия

От друга страна проучването показва, че броят на размножаващите се птици се е увеличил, което учените приписват на дейностите по опазване и управление, предприети във връзка с прилагането на директивите на ЕС за птиците и техните местообитания, и с пристигането на нови видове птици в екосистемата.

И все пак резултатите сочат, че предприетите мерки за опазване в района на Камарг не са успели да защитят определени таксони. Навлезли са нови инвазивни видове и основно именно при тях е наблюдаваното увеличение, моделите на нарастване и спад в различните групи разкриват важни промени в структурата на таксономичните групи.

Много видове птици са изчезнали от Камарг между 1970-те и 2010-те години. „Това може да е индикация, че Камарг е претърпял значителни промени за този период с важни последствия за функционирането на цялата местна екосистема“, казва Сара Фрейксидас.

Резултатите от проучването са публикувани в  PLOS ONE. (https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0224235)