Сънят е най-доброто лекарство

Изследователи в Германия са установили защо сънят понякога може да е най-доброто лекарство. Сънят подобрява потенциалната способност на някои клетки на имунната защита да се прикрепват към мишените си, според ново проучване, което беше публикувано на 12 февруари 2019 г. в Journal of Experimental Medicine. Изследването, ръководено от Стоян Димитров и Лучана Беседовски от Университета на Тюбинген, ни помага да си обясним как сънят може да помогне в борбата с инфекциите, докато други състояния, като хроничния стрес, може да направят тялото по-податливо на заболявания.

Т-клетките са вид бели кръвни клетки, които са критични за имунния отговор на тялото. Когато Т-клетките разпознаят специфична мишена, като инфектирана с вирус клетка, например, те активират „лепкави“ протеини, познати като интегрини, които им позволяват да се прикрепят към мишената си и, в случая с инфектираната с вирус клетка, да я убият. Докато се знае много за сигналите, които активират интегрините, сигналите, които може да потиснат способността на Т-клетките да се свързват с мишените си, не са много добре проучени.

Стоян Димитров и колегите му от Университета на Тюбинген решили да изследват ефектите на разнообразна група сигнални молекули, известни като Gαs-свързани рецептори агонисти. Много от тези молекули могат да потискат имунната система, но не се знаеше дали потискат способността на Т-клетките да активират интегрините си и да се прикрепват за своите мишени.

Димитров и колеги открили, че някои от тези агонисти, включително хормоните адреналин и норадреналин, предизвикващите възпаление молекули простагландин Е2 и D2, както и невромодулаторът аденозин, пречели на Т-клетките да активират интегрините си, след като разпознаят своята мишена. „Нивата на тези молекули, нужни да инхибират активирането на интегрините, са сходни с наблюдаваните при много патологични състояния, като растежа на тумори, инфектирането с малария, хипоксията и стреса“, казва Димитров. „Затова този път може да допринася за потискането на имунната система, което се наблюдава при тези патологии.“

Нивата на адреналина и простагландина спадат, когато спим. Екипът на Димитров сравнил Т-клетки, взети от здрави доброволци, докато са спали или са стояли будни цяла нощ. Т-клетките на първата група показали значително по-високи нива на активация на интегрина, в сравнение с Т-клетките на групата, която не спала. Екипът успял да потвърди, че ползотворният ефект на съня върху активацията на интегрина при Т-клетките се дължи на понижението на активацията на Gαs-свързаните рецептори.

„Откритията ни показват, че сънят има потенциала да повиши ефективността на Т-клетъчните отговори, което е от голямо значение, като се има предвид колко много хора страдат от проблеми със съня и други състояния, които го нарушават, като депресията, хроничният стрес, остаряването и работата на смени“, казва Лучана Беседовски.

Изследването може да помогне за разработката на нови терапевтични стратегии, които подобряват способността на Т-клетките да се свързват със своите мишени. Това може да бъде от полза за раковата имунотерапия, при която Т-клетките се стимулират да атакуват и убиват туморни клетки.

Източник: Stoyan Dimitrov, Tanja Lange, Cécile Gouttefangeas, Anja T.R. Jensen, Michael Szczepanski, Jannik Lehnnolz, Surjo Soekadar, Hans-Georg Rammensee, Jan Born, Luciana Besedovsky. Gαs-coupled receptor signaling and sleep regulate integrin activation of human antigen-specific T cellsThe Journal of Experimental Medicine, 2019; jem.20181169 DOI: 10.1084/jem.20181169

Статия от сп. „Българска наука и медицина“, бр. 11. Открийте всички статии от броя тук.