Рибните яйца могат да се излюпят, след като са били изядени от патици

В лаборатория само няколко яйца от шаран оцеляват след опасното пътуване през храносмилателната система на птиците. Снимка: CARLOS MARIN/ISTOCK/GETTY IMAGES PLUS

Зеленоглавите патици /A. platyrhynchos, /род /Anas /, които се хранят с рибни яйца в лаборатория, дефекират жизнеспособни хайверни яйца. Това е истинско откритие, понеже ако рибните яйца оцеляват по подобен начин и в природата, този механизъм може да допринесе за разпространението на инвазивни видове риба.
За рибните яйца попадането в храносмилателната система на патицата е мъчително пътуване. То включва преминаване през воденичката /мускулестия стомах на птицата/, след това преминават през химическата атаката на стомашните киселини. Но въпреки това нелеко пътуване, няколко яйца успяват да излязат невредими с екскрементите на патицата, което може да помогне на рибите включително на инвазивните видове да се разпространят в нови местообитания, открива ново проучване.
От векове стои въпросът, как изолирани водни басейни са населени с риба, казва биологът Патриша Бъркхард – Холм от университета в Базел, Швейцария. Това проучване показва нов начин водните птици да разпространяват рибния хайвер.

Снимка: Shutterstock.com

Птиците могат да разпространяват семена на растения и безгръбначни. Но тъй като по-голяма част от яйцата на рибите са меки, изследователите не са очаквали, че е възможно те да оцелеят в храносмилателната система на птиците, казва Орсолия Винче, еволюционен биолог от Центъра за екологични изледвания в Дебрецен, Унгария.
В лабораторията Винче и нейните колеги хранели осем патици с до хиляди яйца от два инвазивни вида шаран. Около 0,2 процента от погълнатите яйца, 18 от 8 000, са били непокътнати след дефекация, установява екипът. Някои от тези яйца съдържат идеално развити ембриони и няколко излюпени яйца, съобщава екипът на 22 юни в сборника на Националната академия на науките. Все още не е ясно дали яйцата оцеляват по този начин в дивата природа.

Източник: sciencenews