100 лица зад българската наука Интервю Химия 

“Реших да се занимавам с химия във втори клас” – Наско Стаменов

Бихте ли се представили на нашите читатели?

Казвам се Наско Стаменов, занимавам се с химия на материалите, като най-обширно съм се занимавал с нанотехнологии. Освен това обичам да говоря за наука, което доведе до това да получа учителска правоспособност и да участвам в конкурса за комуникация на науката FameLab.

Коя научна институция представлявате и с какво се занимава тя?

Факултет по Химия и Фармация, Софийски университет. Факултетът се занимава с различни изследвания в областта на химията, като аз се занимавам с различни теми, свързани с неорганичната химия и химията на материалите.

Кое Ви запали да се занимавате с науката и кога се случи това?

Реших да се занимавам с химия във втори клас, когато родителите ми ми подариха интересна научнопопулярна книга за деца на тема химия. Тогава реших, че искам да разбера как веществата се смесват, в четвърти клас осъзнах, че всъщност не искам да проучвам само смесването, а и реакциите, които протичат и така избрах пътя си.

Имате ли одобрен проект в последната сесия на Фонд научни изследвания, как се казва той и какви ползи ще има той за науката и живота на обикновения човек?

Нямам проект в последната сесия. Но предишният проект, върху който работех, беше свързан със златни и сребърни наночастици. Проверявахме възможности за оптимизиране на процеса на получаването им, като разработвахме метод, който да е по-евтин, по-удобен и да генерира по-малко отпадък. След това провеждахме изследвания върху употреби, като сравнявахме получените по нашия метод наночастици спрямо „по-масовите“. В крайна сметка наночастиците имат много широка употреба – те могат да бъдат използвани за катализиране на процеси за пречистване на вода, като сензори за откриване на тежки метали, а даже и в медицината (някои експериментални лекарства или магнитни наночастици в ЯМР изследванията).

Цялата статия може да прочетете в брой 99 на “Българска наука”


Коментари

коментара

Related posts

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close