Търсене
Close this search box.

Различните видове ранни семейни системи прогнозират емоционалното обработване на информация при децата

Различните видове ранни семейни системи прогнозират емоционалното обработване на информация при децата

Различните видове ранни семейни системи прогнозират емоционалното обработване на информация при децата

Различните видове ранни семейни системи прогнозират емоционалното обработване на информация при децата


Направи дарение на училище!



***

duggar-family-c-section.jpg
Видът на семейната система по време на бременност и през първата година на бебето, прогнозира начина, по който то ще обработва емоционалната информация след време. До това заключение се стига след 10-годишно проучване, проведено от университета в Темпере. Подчертава се значението на цялото семейно обкръжение в емоционалното развитие на детето и най-вече ранната връзка между родителите и детето.
Участници в изследването са били 79 десет-годишни деца от различни типове семейства. В експеримента, на децата са показани две различни категории изображения – положителни и заплашителни. Положителните представляват щастливи лица, а заплашителните – разгневени такива. Изследването използва техника, която се основава на скоростта на реакция. Задачата преценява дали детето се фокусира към или извън емоционалните стимули. Тези наклонности индикират за автоматични и често неосъзнати стратегии за справяне с даден вид емоция.

Типично за децата от сплотени семейства (където родителите имат добра връзка и двамата са изградили тясна връзка с бебето) е първо да отделят внимание на заплашителните стимули, но в последствие да се освободят от тях. Освобождаването от негативните стимули демонстрира ефективен и гъвкав начин за справяне.
В семействата, при които връзката се прецежда и има малко обич, децата първо насочват вниманието си към заплашителните стимули, но след това, за разлика от първата група, преместват фокуса си далеч от тях, а не откъсвайки се от тях. Този вид избягване често се свързва с автоматичен опит за регулиране на негативни преживявания, което ограничава процеса на обработване на информацията. Детето може да е развило тази тенденция, за да регулира собствените си чувства в конфликтна и емоционално дистанцирана семейна среда.

В семействата, където на родителите им е трудно да очертаят семейната граница и им липсва самочувствие на родители, децата насочват вниманието си към заплашителните стимули и задържат вниманието си върху тях. Това зацикляне обикновено е знак за трудности при регулирането на негативни емоционални преживявания. Възможно е детето да развие тази черта, за да завиши своите преживявания и по тази начин да получи вниманието и грижата, които му липсват в несигурната семейна среда.
Получените резултати са интерпретирани от гледна точка на емоционалната регулация.

„Възможно е децата да са развили тези емоционални стратегии за справяне, в следствие на опит за адаптация към тяхната семейна среда. Това отчасти би могло да обясни по-късния риск за тревожни разстройства и трудности в социалните взаимоотношения.“ – казва изследователят Линдблум. „Това изследване открива нови пътища за проучване, тъй като типовете семейства не са били моделирани с течение на времето. Подробните анализи за регулиране на емоциите след първата година на детето също са рядкост.“ – допълва той.

„Това изследване разширява обхвата на доминиращата концепция в теорията за привързаността, която подчертава важността на връзката майка-дете. Правилно е семейството да се разглежда като едно цяло, включително родителстването на бащата. Това е нещо, което е необходимо да се взема предвид при психологичното диагностициране на деца.“


Разбери повече за БГ Наука:

***

Превод от английски език на материали от Академия на Финландия, спонсор на това проучване.

Преводач: Кремена Маркова, Психолог


Вземете (Доживотен) абонамент и Подарете един на училище по избор!



***

Включи се в списъка ни с имейли – получаваш броеве, статии, видеа и всичко, което правим за популяризирането на науката в България.  

Еднократен (Вечен) абонамент​​

Списание “Българска наука” излиза в PDF и ePub и може да се изтегли и чете от компютър, таблет и телефон. Достъпа до него става чрез абонамент, а възможността да се абонирате еднократно позволява да можете да достъпите всички бъдещи броеве без да се налага никога повече да плащате за списанието.