Раят – изгубен и открит!

23095.jpg

Раят – изгубен и открит! Изследователи откриват тайните на древна царска градина

Древни легенди разказват за Едемската градина и за Висящите градини на Семирамида във  Вавилон.
Учени от университета в Тел Авив, в сътрудничество със свои колеги от Хайделбергския университет в Германия, са открили древна царска градина на мястото на Рамат Рашел близо до Ерусалим. Откритието датира от 7 век пр.Хр. Това е първото пълномащабно разкопаване на археологически обект от такъв вид в териториите на елинистическия Изток.

Според археолозите, тези разкопки ще ни дадат несравним поглед в структурата и функцията на древните градини. Те вярват, че човечеството ще се сдобие с безценни археологически познания за древните царски градини в Близкия изток.

Един от най-важните аспекти на разкопките е установяването на методите за управление на водите. В древни времена контролът върху водата е бил патент на държавната власт.

Такива градини някога са били основния символ на властта – масивни зелени площи насред пустошта. А тази градина ще да е била най-забележимата характеристика на Рамат Рашел, видима от запад, север и юг.

Основната особеност на градината в Рамат Рашел е нейната сложна система за напояване, каквато до този момент не сме виждали извън Месопотамия. Тя се състои от открити канали и затворени тунели, издълбани в камъка водосточни тръби и сложна система на стъпаловидни водопади.

В подобни асирийски градини, дървета и растения се внасяли от всички краища на империята. Тези места са били място за постигане на душевен мир, спокойствие и връзка с природата.

Тази градина е била използвана в периода от VII до IV век преди Христа – време на много войни и нашествия. Била е построена от евреи, но по чужда поръчка. Тези резултати могат да разкрият нова информация за империите, владели Израел в този период.

Изследователите са развълнувани от откритието и се надяват анализът на почвата да им покаже вида на растенията, посадени там, а също така – и вида на животните, чийто тор е бил използван.

Превел: Неделин Бояджиев