Птиците, които крадат хора

26n.jpg

http://www.membrana.ru/storage/img/2/26n.jpgВ класическите детски приказки, в различните митове и народно творчество, мотивът с образа на гигантската птица присътва осезаемо и трайно, а това, имайки предвид, че приказките в голямата си част произхождат от древни и често доисторически легенди, надали е случайно. Грамадните птици засенчват небето доста често, когато отворим гръцката митология, почти всички книги с приказки, от арабските до германските. Те пренасят хората надалеч, за да им помогнат във вълшебните пътешествия, често обаче и убиват или пък дори пренасят хората в мистични паралелни светове. Интересното е, че според големият изследовател на древната легендарност Владимир Яковлевич Пропп, мотивът с птиците се среща главно в легендите на народи, живеещи по крайбрежията.

Дали е възможно тази легендарност да има праисторически корени?

Холандски и индонезийски биолози са открили на остров Флорес, в пещерата Лианг-Буа (Liang Bua) останки на огромна птица. Размерите й са позволявали тя да вдига и отнася деца, а може би и възрастни хора.
Установено е, че това е древен и необикновено голям вид на щъркел – марабу (Leptoptilos) . Птицата е наречена Leptoptilos robustus. Размерите й са около 2 м. височина и около 16 кг. тегло, като по всяка вероятност птицата е летяла лошо и е прекарвала доста време на земята.

Интересното е, че птицата е открита в близост до местата, където са открити остатъците на прочутия Homo Florensiensis. За тези малки „хобити” с ръст от около метър, птицата е била наистина огромна.

Подобни находки има и на другия край на света. Край градчето Комало (Comallo) в Аржентина студент е открил огромен череп и различни кости на птица, за която е установено че е нов вид на прочутата „Terror Bird” и към момента е най-голямата от известния вид хищници от семейство Phorusrhacidae. Видът на тези древни хищници е известен отдавна, но в случая впечатляващото са размерите. Обикновено се смята, че многото му представители са достигали размери от около 60 см. до 2.5 метра и са живяли в Латинска америка отпреди 62 милиона години, до „близкия” период отпреди 2.5 милиона години.

Ръстът на намерената птица е бил вероятно над 3 метра. Главата й е голяма колкото на съвременен кон, а клюнът й е 46 см. Имайки предвид относително малкия размер на птичите глави спрямо тялото им, птицата е повече от внушителна. Находката е на възраст от около 15 милиона години….
С едно движение на клюна птицата би могла да глътне наведнъж животно с размерите на съвременно, и то не малко куче. Анализът на костната структура показва изумителна бързина, ловкост и свирепост на птицата. Смята се, че е достигала скорост на бягане, близка до 70 км. в час и да погълне наведнъж цял кон….. Е, конете тогава са имали размери сравними с тези на днешните средни кучета. В исторически и еволюционен аспект природата си играе с ръста на обитателите на планетата и тази динамика не е спряла и до днес.

карта с местонахождението на Комало –