Протеин, свързан с болестта на Паркинсон, активира имунната система

Клетките на имунната система третират част от протеина алфа синуклеин като “нарушител”

Тази микроскопска снимка показва как се изгражда белтъкът алфа синуклеин (в червено) в нервни клетки (в синьо) в мозък, поразен от болестта на Паркинсон. Ново изследване установява, че имунната система може да реагира на част от молекулата на белтъка. Roger J. Bick & Mya C. Schiess/UT-Houston Medical School/Science Source

Част от протеина, който се образува при болестта на Паркинсон е като мишена за имунната система, тя го възприема като нашественик.

В ново изследване при кръвен тест на пациенти с Паркинсон се установява, че при около 40% от тях Т-клетките се активират при “срещата” си с протеина. Тази автоимунна реакция допринася за прогресията на болестта, докладват учените в Nature.

Съавторът David Sulzer, учен в областта на неврологията от Университета на Колумбия и New York State Psychiatric Institute, казва: “Невродегенеративните заболявания не се смятат точно за автоимунни. Данните показват, че е по-добре да гледаме на автоимунния отговор, като на част от веригата процеси при развитието на Паркинсон.”

Пациентите с Паркинсон имат тремори и забавени движения, както и други симптоми. Учените не знаят, какво точно предизвиква заболяването, но по време на болестта много нервни клетки, намиращи се в частта на мозъка, наречена черна субстанция  (substantia nigra) загиват. Тези неврони освобождават допамин (химичен медиатор невротрансмитер, който отива в друга част на мозъка и участва в координирането на движенията). Малки глобули, наречени тела на Леви, изградени предимно от протеина алфа синуклеин, също се натрупват в тези неврони.

Sulzer казва: „Една от задачите на имунната система е да разграничава собствените компоненти на тялото от чуждите субстанции, като бактерии и вируси. Определен тип имунни клетки улавят белтъци и ги представят на Т-клетките, които разграничават “свое” от “чуждо”, както и дали идва от бактерии, вируси или някакъв нашественик. При автоимунните заболявания имунната система прави грешка в преценката.”

Sulzer и колеги са открили, че невроните в черната субстанция, които освобождават допамин, могат да представя протеини на Т-клетките, ако получат сигнал от имунната система. Ако тялото не може да разгради правилно белтъка алфа синуклеин, част от него, която се натрупва в нервните клетки, може да се възприеме от Т-клетките като чужда субстанция, дори да е собствена, казва Sulzer. В ново проучване изследователите тестват за имунен отговор два различни малки участъка на протеина, използвайки кръвни проби от 67 пациента с Паркинсон и 36 здрави хора.

Всъщност, и двете части от белтъка са разпознати от Т-клетките като чужди при пациентите с Паркинсон, казва Sulzer. Той смята, че автоимунният отговор допринася по-скоро за развитието на болестта, отколкото за началото ѝ, тъй като то е задействано от неспособността за правилно разграждане на белтъка.

Както при всички добри проучвания, и тук има повече въпроси, отколкото отговори, казва ученият в областта на неврологията Andrew West от Университета на Алабама в Бирмингам. Като вземем предвид изследванията при други пациенти с Паркинсон, изниква въпросът: кога тези промени в активацията на имунните клетки стават явни? В началото или по-късно по време на болестта, казва той.

Превод: Надежда Радованова