Направи дарение на училище!

Автор: Магдалена В. Пейчева
І. ВЪВЕДЕНИЕ
Кратки исторически сведения за стъклопроизводството, суровини и химично оцветяване на стъклото:
Според данните на историческата наука стъклопроизводството се е зародило наред с древната култура в Египет и Месопотамия около 4000г. пр. н. е. в стъкларската индустрия като суровина се използва кварцът под формата на кварцов пясък. Съставът на кварца е чист силициев диоксид, който кристализира в тригоналната сингония и се отличава с висока твърдост ( 7 по Моос). За оформянето на изделия от стъкло често се използва гипс при направата на отливка. Търговският гипс притежава следната химична формула: CaSO4. 2H2O. При загряване до 190°С гипсът може да отдели всичката си вода, а ако се изпече при 400- 600°С, той не може да се свързва вече с водата и се втвърдява. При втвърдяване увеличава обема си с около 1%. Притежава много ниска механична якост.
Най- висококачествените стъкларски пясъци съдържат 98,5 – 99,8% силициев диоксид и примеси около 0,2- 1%. В повечето случаи, обаче, пясъкът съдържа по- висок процент чужди минерали ( фелдшпат, слюда, калцит, лимонит и др.) в повечето случаи примесите в пясъка не оказват вредно влияние в стъклопроизводството като самите те дават стъклообразуващи окиси. Към вредните примеси в пясъка се отнасят железните, титановите, хромовите, мангановите, ванадиевите и циркониевите окиси. Те оцветяват стъклото неравномерно и намаляват прозрачността му. Именно те се използват целенасочено за химично оцветяване или матиране на стъклото. Използват се не само окиси и соли на тежки метали, но и метали, металоиди и органични съединения.
При прибавяне на борен оксид се постига равномерно и много добро разтваряне на оцветяващите метални оксиди.
Кобалтовият оксид образува със силициевият диоксид кобалтов силикат, син на цвят.
За оцветяване на стъклото в зелено се използват хромови съединения, които в процеса на топенето се разлагат до двухромов триоксид ( Cr2O3), който оцветява стъклото.
Съединенията на никела оцветяват стъклото във виолетов цвят, а когато са комбинирани с други оцветяващи оксиди се получава опушено до черно стъкло.
Селенът и неговите съединения се използват за получаване на розово стъкло или за червен селенов рубин. Оцветяването в този случай се дължи на образуването на колоиден селен.
Жълто стъкло се получава при използване на кадмиев сулфид, сяра, графит и др.
Титанът оцветява стъклото в жълто- кафяво.
Злато в много ниски концентрации ( 0, 001%) придава рубинов цвят на стъклото.
Златист цвят може да се получи с прибавяне на сребърни съединения като напр. сребърен нитрат ( AgNO3 ).
Калаен оксид с антимонов и арсенов оксид правят стъклото матово бяло.[1, 2, 3]
При направените проучвания бе установено, че в България производството на художествени изделия от стъкло все повече запада. Цеховете за обработка на стъкло за закрити; с производство на художествени изделия от този материал се занимават само малък брой частни фирми. Този труд няма за цел само да опише експеримент, показващ визуалните ефекти и структурни промени при комбинирането на метални сплави и стъкло, но и да покаже част от едно уникално изкуство, което винаги съдържа елемент от изненада от крайния резултат.
ІІ. експериментални данни
- Цел: да се изследва химичното взаимодействие между метална сплав и стъкло, обработено с водороден пероксид след изпичане и да се направи оценка на получения визуален ефект.
Използвани съоръжения:
- керамична пещ
Използвани материали:
- флоатно стъкло (силикатно) с температура на размекване- 800°С и дебелина на плоскостите- 4 mm.
- гипс (строителен) CaSO4. 2H2O, съотношение на гипс: вода- 1:1;
- водороден пероксид 3 %;
- пластилин;
- метална тел (20Х13).
Хронология на изработването на изделието от стъкло, което е предмет на доклада:
- изготвяне на пластилинов модел (фиг.1);
- направа на гипсов отпечатък изрязване на стъклото в съответна форма (фиг.2);
- почистване на повърхността на плоскостите (4 бр.) с водороден пероксид (с изключение на площта около металната тел);
- поставянето на металната тел между плоскостите в съответното положение (фиг.2);
- изпичане при внимателно темпериране ( табл.1);
- изваждане на изстиналото изделие;
- визуална оценка.
Резултати:
- Визуална оценка на Черупка 1 (фиг. 3): стъклото много добре е заело формата на гипсовия отпечатък. Наблюдават се многобройни допълнителни издатини по повърхността, подобни на фина мрежа, получени при разрушаването на гипсовият отпечатък по време на изпичане. Повърхността е матова. Забелязват се въздушни мехурчета в дълбочина около металната тел. Металната тел е окислена и никъде в изделието не нарушава цялостта на изделието.
- Визуална оценка на Черупка 2 (фиг. 4): при нея също се наблюдава добро отпечатване на стъклото, допълнителна мрежа от издатини, получени при напукването на гипсовия отпечатък , но при нея липсват големи пукнатини в дълбочина, причинени от вътрешни остатъчни напрежения. За сметка на това се наблюдават многобройни миниатюрни мехурчета по повърхността, както и специфичен визуален ефект, който ще нарека „ седефен мат”. Той се изразява освен в матиране на повърхността на изделието, в зеленикав блясък, който наподобява седеф. При това изделие металната тел в две зони нарушава цялостта на стъклото.
Фиг.1. Пластилинов модел на изделието
Фиг.2. Гипсов модел на изделието
Фиг.3. Черупка 1 – изглед отгоре
Фиг. 4. Черупка 2 – изглед отгоре
Таблица 1. Температурни граници при изпичане на изделието
Последователност в темперирането ( стъпки) | Продължителност време на изпичане (min.) | Достигната температура (t°C) |
1 | 60 | 250 |
2 | 20 | 350 |
3 | 20 | 440 |
4 | 40 | 450 |
5 | 10 | 550 |
6 | 20 | 700 |
7 | 10 | 850 |
8 | 80 | 860 |
9 | 30 | 700 |
10 | 15 | 600 |
11 | 45 | 550 |
12 | 15 | 500 |
13 | 45 | 400 |
14 | 15 | 300 |
15 | 45 | 230 |
16 | 840 | 30 |
ІІІ. ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Извод: Вероятните причини за получения ефект „ седефен мат” са:
- Окисляването на металната тел при температура над 600 °C.
- Наличието на гипс между двата листа стъкло (фиг.4), което възпрепятства постигането на пълна хомогенност между тях.
- Зеленото нюансиране на стъклото е получено вследствие на едновременното участие в изпичането на стъклото на хром и желязо (металната сплав). Този ефект би могъл да се предизвика целенасочено, за да подсили визуалните ефекти при изготвянето на своеобразни изделия от стъкло.
ЛИТЕРАТУРА:
[1]. Лесичкова В., 1964. Суровините в стъкларството и керамиката, изд. Техника, С., 70с.
[2]. Китайгородский,, 1951. Технология стекла. [3]. Гуцов Ст., 1953. Технология на стъклото- Ӏ част.
За контакти: Магдалена Веселинова Пейчева, студент в спец. ИД при МТФ на ТУ- Варна, ул. „ Студентска” № 1, e-mail: ichbin86@abv.bg
Вземете (Доживотен) абонамент и Подарете един на училище по избор!
