Проф. Теньо Попминчев – българският учен, създател на рентгеновия лазер, който „замразява” във времето свръхбързите движения на материята

Той е избран сред десетте най-обещаващи учени в света, които са способни да го променят, в класация в списание Science Newsна, в наше време. Той е лазерен физик, български учен в областта на атомната, молекулярната и оптичната физика. През 2008 година получава патент: обобщена микро- и макрорецепта как, колко и от какъв цвят електрони да се комбинират в синхрон, за да се получи ярка лазерна светлина не само в екстремния ултравиолет, а във всяка част на спектъра, където процесът е възможен. Изобретател е на рентгеновия лазер през 2014 година. Ученик на великият български физик Теодосий Теодосиев (Тео), печелил много олимпиади и с отличаващ се бляскав ум още от ранни години.

Кой е проф. Теньо Попминчев?

Роден е в Стара Загора през 1977 година, но израства в Долината на тракийските царе – в Казанлък, в семейството на баща инженер-химик и майка технически кадър. Има по-малък брат Димитър, също физик, често работят заедно. Завършва Природоматематическа гимназия в Казанлък. Постъпва във Физическия факултет на Софийския университет, възпитаник е на школата на проф. Иван Бъчваров.

Теньо Попминчев, заедно с изключителния си учител – Теодосий Теодосиев.

Среща бъдещия си учител, но и вдъхновител, случайно – пред Математическата гимназия след приемни изпити, когато Теньо Попминчев е приет в паралелка по математика, но и по физика. Тогава той среща Теодосий Теодосиев, който помага на колебаещия се Теньо да направи избора си между математиката и физиката. “Теодосий Теодосиев ми каза, че физиците са по-добри математици и ми даде за пример физик като Нютон”, спомня си младият учен.

“Това наклони везните към физиката и така от 7 клас започнах да се занимавам с физика. Винаги съм бил в разширения отбор за международните олимпиади по физика, но не бих казал, че съм бил изключителен състезател. Участвал съм в две олимпиади: в Пекин и в Осло, и спечелих само бронзов медал.” – казва пред БНР самият Теньо. Ученият си спомня и до днес как преди е решавал задачи и проблеми по цял ден с учителя си Теодосий Теодосиев и казва, че било много забавно. “Той беше моят вдъхновител, моят гуру.”

Наречието “учен на бъдещето”, дадено на проф. Попминчев, той определя като “изключително голяма чест”.

На въпрос какво е необходимо за един световен успех, проф. Попминчев отговаря така: “Малко талант, изключително много работа и малко късмет – една изключително проста рецепта.” и допълва, че “за да станеш лидер на световно ниво са нужни 10 000 часа редовен труд” – на това го е научил Теодосий Теодосиев още от ранна възраст.

Зараждането на идеята за рентгенов лазер

Проф. Теньо Попминчев споделя историята за първите рентгенови лъчи, открити от първия Нобелов лауреат по физика – Вилхелм Рентген, през 1800 година: “Той прави първата медицинска снимка – снимка на дланта на своята жена, на която се вижда и нейния пръстен върху костта. Можете да си представите за онова време как е реагирала жена му. Тя смята, че вижда смъртта си.”

Неговото произведение съчетава свойствата на лазерната светлина, но в рентгеновия спектър и допълва, че свойствата на този лазер са изключително ценни. Разликата между изобретението на българския учен и  първата рентгенова тръба е разликата между светлината на лампите, която е некохерентна (нелазерна) и една лазерна показалка за презентации. “На практика с рентгеново лъчение – ако е в лазерна форма – бихме могли да виждаме не само костите, но и атомите им.”

Пътят на младия тогава учен го отвежда в Страната на неограничените възможности, в Изследователския институт JILA към Университета Боулдър, Колорадо. Там попада при проф. Хенри Кептейн и проф. Маргарет Мърнейн – създатели на първия в света лазер в екстремално ултравиолетовата част от спектъра. Наблюдавайки тяхната работа, Теньо Попминчев се насочва към развитие на идеята, с насока към рентгена.

Теньо и Димитър Попминчеви в работна среда в Popmintchev Labs със специални очила.

Цялата статия, както и много други, можете да прочетете в новия Брой 165 на списанието.