Биология

При отстраняване на главата на този плосък червей, той открива светлина

Учените са открили, че дори с отстранена глава от тялото, ушатата планария, която е вид плосък червей, може да се ориентира към светлина.

Ушатата планария е безгръбначен организъм, разпространен по всички части на планетата. Тя има триъгълна глава, заета от една доста примитивна версия на мозъка, и две черни точки за очи. При отстраняване на главата тя се възстановява след около седмица – заедно с очите, мозъка и всички органи в нея.

Това странно създание, известно със своите регенеративни способности, може да има непредсказуем начин на мислене. След като главата бъде отстранена от тялото, тя реагира на светлина, но има и ракурсни способности, за да види различни аспекти на светлината, докато отново се възстановят очите и мозъкът.

Въпреки липсата на осезателни органи за улавяне на светлината, планарията има временно решение – като превръща „този цветен свят в нюанси на сивото“, обяснява Akash Gulyani, мултидисциплинарен учен в Института за стволови клетки, биология и регенеративна медицина в Бангалор, Индия, който изследва планариите заедно със своя екип.

Именно този екип от учени публикува наскоро в списание Science Advances предложение за нов начин за изучаване на осезателните органи на животните, разкриващо допълнителни подробности относно функцията и начина на еволюиране на животинските очи.

Планарията, подобно на много други организми в животинското царство, има доста прости очи – трудно открива обекти, за да се съсредоточи.

Очите ѝ са с формата на чаши и са изградени от клетки, които улавят наличието на светлина и посоката, от която идва тя. Те изпращат сигнали до мозъка, където се намира център, изграден от клетки и свързан с обработването на постъпващата информация за светлината и обектите около планарията. Тяхното виждане за света вероятно е ограничено до движещи се сенки, а не ясна картина, както при човешките очи, които са изградени от пръчици, колбички и лещи. В дивата природа червеите избягват слънчевата светлина и хищниците, както и други дебнещи ги опасности.

Когато учените осветят с ярки светлини животните в лабораторията – както UV лъчи с бяла светлина, която съдържа дъга от цветове и нюанси – планариите се отдалечават на места, където светлината не е толкова интензивна. Изследователите установили, че тези плоски червеи имат цветови предпочитания – зелено пред синьо, червено пред зелено.

Eкипът е мотивиран да изучи по-подробно дължината на вълните, с която планариите възприемат цветовата гама. Макар и с отстранени глави, червеите все още са реагирали на ултравиолетова светлина. “Няма да повярвате какво се случи!”, сподели д-р Gulyani, спомнил си за проучване на свои студенти, които са наблюдавали планарии. Обектите са се отдалечили от светлината, въпреки че са нямали глави.

Този рефлексоподобен отговор е бил наблюдаван и от други учени, но не е напълно изяснен. Логичен е, защото червеите се разделят на две, за да се възпроизведат безполово, и в този момент от процеса откъснатата част от тялото е уязвима, докато частите се възстановят напълно.

Регенерираните части на тялото, обаче, постепенно възобновяват функциите си. С вече възстановени очи червеите отново могат да открият светлина.

След като мозъкът напълно се развие и възстанови, връзките стават силни и червеите възвръщат способността си за фина регулация на движенията. Как точно и с каква сложност правят това обаче, е все още загадка.

Въпреки че процесът на възстановяване на части не е добре развит у планариите, способността им може да се окаже споделена от много други организми: “Прости организми с прости очи, извършващи сложни процеси”, обобщава д-р Gulyani.

“Има много различни начини, по които могат се да уловят и обработят тези стимули, получени от външната среда, но това в природата е (все още) необяснимо.”

Превод: Красимира Желева