Търсене
Close this search box.

Как се появява виртуалната реалност?

Как се появява виртуалната реалност?

Как се появява виртуалната реалност?

Как се появява виртуалната реалност?


Направи дарение на училище!



***

Photo by UnsplashИсторията на виртуалната реалност (VR) е по-дълга, отколкото си мислите. Технологиите за виртуална и добавена реалност се развиха значително, особено в последните няколко години. Подобренията от гледна точка на софтуер и хардуер са големи, както и разнообразието от модели и VR приложения. Как обаче е започнало всичко?

Началото на историята на VR се заражда още в средата на миналия век, макар че самият термин се появява дори по-рано. Виртуална реалност е израз от научната фантастика, който се среща в разказ на американския писател Стенли Г. Вайнбаум от 1935 г. Всъщност разказът е своеобразен предвестник на идеята за VR, каквато я познаваме и до днес. В него се говори за чифт очила, благодарение на които човек се пренася в нереален свят с ухание, вкус и допир.

Първообразът на VR шлем се появява през 60-те години и е наречен Дамоклев Меч. Той представлява визьор за виртуална реалност, който се свързва с компютър и показва генерирани в програмата обекти и чертежи. Няколко години по-късно се появява и първата по-развита виртуална симулация, в която зрителите могат да се пренесат виртуално из улиците на Аспен, Колорадо.

До края на 80-те години на миналия век терминът „виртуална реалност“ е популяризиран от Джейрън Ланиър, един от съвременните пионери в областта на визуализациите. Ланиър основава компанията VPL Research през 1985 г., която разработва няколко VR устройства като DataGlove, EyePhone и AudioSphere. През 1988 г. Cyberspace Project на Autodesk е първият проект, чрез който става възможно използването на VR на евтин персонален компютър. Лидерът на проекта скоро създава своя собствена компания, която предлага първите графики в реално време на компютър, визуализирани чрез texture mapping. Технология представлява наслагване на модели или изображения към триизмерни графики за подобряване на реализма и намира широка употреба в индустрията и образователната сфера.


Разбери повече за БГ Наука:

***

През 90-те години на ХХ век се появяват и първите широко разпространени търговски модели на VR шлемове. След това, през 1991 г. компанията SEGA обявява създаването на революционния шлем Sega VR, който е част от домашната конзола Mega Drive. Шлемът се състои от няколко части – той разполага с вградени екрани и стерео слушалки. В допълнение към това има специални вътрешни сензори, които реагират на движение. По този начин, когато потребителят движи главата си или се оглежда, системата реагира на това и му показва различно съдържание. През същата година Virtuality стартира и се превърна в първата масово произвеждана мултиплейър VR развлекателна система. Тя се състои от няколко модула, не само шлем, за по-пълноценно и напълно потапящо VR изживяване.

Photo by Unsplash

Постепенно през следващите години различни компании продължават да развиват виртуалните технологии основно в сферата на забавлението и изкуството. През 1992 г. Луис Розенберг създава система за виртуални тела в Armstrong Labs на Американските военновъздушни сили, използвайки пълен екзоскелет на горната част на тялото, позволяващ физически реалистична смесена реалност в 3D. Системата дава възможност за наслагване на физически реални 3D виртуални обекти, в комбинация с директен поглед на потребителя към реалния свят. Именно по този начин се създава първото истинско изживяване с добавена реалност, позволяващо звуково, зрително и сетивно възприятие.

Първата модерна версия на VR шлем се появява едва през 2010 г. Тя е прототип на Oculus Rift и разполага с 90-градусово зрително поле и е невиждано до този момент произведение на съвременните технологии.

Днес виртуалната реалност е огромен фактор особено в сферата на развлечението и игрите. VR игрите са много по-реалистични и предоставят уникално потапящо изживяване, поради което много различни жанрове в гейминга вече разчитат до голяма степен на тези технологии. От това да се екипираш като „Отмъстителя в броня“ във VR версията на Железния човек на Марвел за PlayStation 4 и 5, през игра на покер на локации като Макао или Космоса в PokerStars VR, до това да пътуваш в дивата природа с The Elder Scrolls V: Skyrim VR за Steam.

Разбира се, освен в света на игрите, виртуалната реалност в днешни дни намира много по-широко приложение и продължава да се развива стремглаво. Очаква се в близко бъдеще VR сетовете да ни пренасят в изцяло друга действителност в метавселената, където да можем да изпитваме много по-всеобхватно и потапящо виртуално преживяване, сравнимо с реалния живот.

 


Вземете (Доживотен) абонамент и Подарете един на училище по избор!



***

Включи се в списъка ни с имейли – получаваш броеве, статии, видеа и всичко, което правим за популяризирането на науката в България.  

Еднократен (Вечен) абонамент​​

Списание “Българска наука” излиза в PDF и ePub и може да се изтегли и чете от компютър, таблет и телефон. Достъпа до него става чрез абонамент, а възможността да се абонирате еднократно позволява да можете да достъпите всички бъдещи броеве без да се налага никога повече да плащате за списанието.