Търсене
Close this search box.

Посещението на лекия крайцер Emden във Варна

Посещението на лекия крайцер Emden във Варна

Посещението на лекия крайцер Emden във Варна

Посещението на лекия крайцер Emden във Варна


Направи дарение на училище!



***

 

Автори: Андрей Толочко, Маргарита Георгиева

Резюме: Статията описва малко известни подробности относно визитата на немския крайцер Emden във варненското пристанище през 1936 г. Най-интересно е посещението на кораба от Негово Величество Цар Борис III. Статията е илюстрирана със снимков материал от личната колекция на автора.

Ключови думи: Крайцер Emden, варненско пристанище, НВЦ Борис III.


Разбери повече за БГ Наука:

***

 

   Рано сутринта на 28 октомври 1936 г. мощната фигура на лекия крайцер Еmden се очертава на хоризонта на Варненския залив. Това е първата визита на германския кръстосвач в най-голямото българско пристанище.
Лекият крайцер Еmden е третият немски военен кораб, който носи името на град Емден.

   Първият – лек крайцер SMS Еmden – е построен, за да замести вече остарелия Aviso Pfeil. На 26 май 1908 г. той е пуснат на вода и до 30 септември 1909 г. е тестван в Балтийско море. Крайцерът окончателно влиза в експлоатация на 1 април 1910 г. Със започването на Първата световна война той е изпратен в Индийския океан за водене на така наречената търговска война. Основната цел на тази война е с военни средства да са прекъснат търговските пътища, за да се отслаби противникът. По време на бойните действия в своя район само за два месеца SMS Еmden потопява или пленява 23 вражески търговски кораба и 2 военни. На 9 ноември 1914 г. близо до Кокосовите острови той е унищожен в бой с австралийския крайцер Sydney. [1]

   Вторият крайцер SMS Еmden е построен още преди Първата световна война в бременската корабостроителница Bremer Werft A.G. Weser. Първоначално той е предназначен да замени изведения от експлоатация лек крайцер SMS Nymphe и да носи неговото име. Но през ноември 1914 г., по нареждане на кайзер Вилхелм II, този кораб получава името Еmden и правото да носи герба на град Емден на борда си, а на носа си – ордена Железен кръст. След завършването на всички тестове крайцерът е готов за бойни действия и на 26 август 1917 г. започва службата си в Балтийско море. През 1918 г. SMS Еmden плава в района на Норвегия, до протоците Скагерак и Ла Манш, и участва в почти всички военни операции на флота в Северно море. [2]

   Първата световна война приключва и според условията на Компиенско примирие, сключено на 11 ноември 1918 г. между Германия и страните от Антантата, германският флот подлежи на интерниране. Обаче никоя неутрална страна не иска да поеме отговорност за престоя на германските кораби, те са конвоирани до главната база на британския флот в залива Скапа Флоу. Корабите пристигат там в периода от 25 до 27 ноември 1918 г. и престояват над половин година, очаквайки победителите да решат тяхната съдба. На съдовете са оставени германските екипажи, за техен командващ е назначен германският контраадмирал Лудвиг фон Ройтер, като британските домакини не могат да се качват на борда на германските кораби без негово разрешение.

 

 

   Германците щателно се подготвят за самопотапянето на корабите, като изпълнението на този замисъл е съпроводено с известни трудности. За да не могат германците да нарушават условията на примирието (например да се опитат да избягат в неутрална Норвегия), британците поддържат в Скапа Флоу ескадра от линкори и множество стражеви кораби.  

   От германските кораби са свалени радиостанциите, на моряците е забранено да се местят от кораб на кораб, но германците успяват да направят връзка помежду си чрез британски пощенски кораб. За да се облекчи евакуацията от германските кораби, предназначени за потапяне, по-голяма част от екипажите им е откарана в Германия.

   Предполагаемата дата за подписване на Версайския договор е 21 юни и е решено това да бъде и денят на самопотапяне на германския флот. Командващият контраадмирал Л. фон Ройтер обаче разбира, че подписването на договора се отлага с 2 дни. Тогава той решава да премине към изпълнение на своя план, възползвайки се също и от факта, че на 21 юни сутринта неподозиращите неговия замисъл британци извеждат ескадрата линкори на учения.

   На 21 юни 1919 г. в 10:30 ч. фон Ройтер подава предварително уточнения сигнал. Екипажите издигат на корабите германските военноморски флагове и отварят кингстоните, като ги заклинват. В течение на 5 часа са потопени 10 линейни кораба (линкора), 5 линейни крайцера, 5 леки крайцера и 32 разрушителя. [3]

   Обаче германците не успяват да потопят лекия крайцер SMS Еmden напълно. Той е изтеглен на плиткото и през 1920 г. е предаден на Франция. До 1922 г. се използва като мишена за стрелба и накрая през 1926 г. е разкомплектован в Кан, Нормандия.

   През 1920 г. започва проектирането на първия крайцер след Версайския договор. Според чертежите корабът се планира изцяло да бъде със заварена конструкция. За основата са използвани последните крайцери от Имперския флот – клас Кьолн. Първоначално дори искат да използват един от недовършените корпуси на подобен крайцер, но това е забранено от Междусъюзническата комисия за контрол на военноморските сили (NIACC – Naval Interallied Commission of Control). Строителният период се забавя поради проблеми с финансирането, причинени от хиперинфлацията през 1922 и 1923 г. и трудности при намирането на материали.

Цялата статия, както и много други, можете да прочетете в новия Брой 169 на списанието.


Вземете (Доживотен) абонамент и Подарете един на училище по избор!



***

Включи се в списъка ни с имейли – получаваш броеве, статии, видеа и всичко, което правим за популяризирането на науката в България.  

Еднократен (Вечен) абонамент​​

Списание “Българска наука” излиза в PDF и ePub и може да се изтегли и чете от компютър, таблет и телефон. Достъпа до него става чрез абонамент, а възможността да се абонирате еднократно позволява да можете да достъпите всички бъдещи броеве без да се налага никога повече да плащате за списанието.