Как плесенна гъбичка потиска имунната система

Тя е навсякъде и е изключително опасна за хората с отслабена имунна система. Гъбичката Aspergillus fumigatus се появява във всяка точка на Земята под формата на сива плесен по влажните стени или на микроскопични спори, които се носят по въздуха и полепват по тапетите, матраците и пода. Обичайно, здравите хора не заболяват, когато спорите навлизат в тялото им, тъй като имунната им система ги унищожава. Но гъбичката може да застраши живота на хора с компрометирана имунна система, като болните от СПИН или след транспалнтация на орган.

Международен екип, ръководен от проф. Оливър Верц от Университета Фридрих Шилер, Йена, е открил как гъбичката блокира защитните механизми на имунната система, предизвиквайки фатална инфекция. Излседователите са представили откритията си в настоящия брой на специализираното списание Cell Chemical Biology.

Сред факторите е и глиотоксинът – потентен микотоксин – отговорен за патогенността на Aspergillus fumigatus. „Знае се“, казва Верц, „че това вещество има имуносупресивен ефект, което означава, че отслабва активността на имунните клетки“. Но досега не беше ясно как точно се случва това. Сега Верц и колегите му са изследвали процеса в детайли и са изяснили молекулярните му механизми.

Имунните клетки общуват помежду си

За да постигнат това, учените третирали имунни клетки със синтетично произведен глиотоксин. Тези клетки, наречени неутрофилни гранулоцити, представляват първата защитна линия на имунната система. „Тяхната задача е да откриват патогените и да ги елиминират“, обяснява Верц. Веднага щом такава клетка срещне патоген, например гъбичка, тя освобождава специфични вещества (левкотриени) в кръвта, които привличат други имунни клетки. Щом се събере достатъчен брой имунни клетки, те обезвреждат нашественика.

Микотоксинът изключва един ензим

Но това не се случва, ако патогенът е Aspergillus fumigatus. Учените са установили, че глиотоксинът предотвратява производството на левкотриен В4 от неутрофилните гранулоцити и те не могат да изпратят сигнал до другите имунни клетки да дойдат на помощ. Това се дължи на действието на специфичен ензим, който бива изключен от микотоксина. „Това прекъсва комуникацията между имунните клетки и подрива защитния механизъм. В резултат за спорите на гъбата е лесно да завалдеят тъканите и органите“, казва Верц.

Източник: Koenig S et al. Gliotoxin from Aspergillus fumigatus Abrogates Leukotriene B4 Formation through Inhibition of Leukotriene A4 HydrolaseCell Chemical Biology, 2019 DOI: 10.1016/j.chembiol.2019.01.001

Статия от сп. „Българска наука и медицина“, бр. 11. Открийте всички статии от броя тук.