Пластмасовите боклуци в океаните пренасят болести по кораловите рифове

Слушай статията в аудио:

Заплахата от климатичните промени и избелването са достатъчно лоши за кораловите рифове. Международна изследователска група, ръководена от Университета Корнел, откри, че пластмасовите отпадъци – разпространени из четирите океана по света – влошават състоянието на коралите, добавяйки нова опасност за рифовете, сочи ново проучване в списание Science.

„Пластмасовите отломки служат като морски дом на колела за микробите”, заяви водещият автор на проучването, Джолиа Ламб (Joleah Lamb), изследовател от Корнел. Тя започнала събирането на данни, още като докторант в Университета Джеймс Кук в Австралия.

„Пластмасите създават идеалната среда за колонизиране на микроскопични организми, които може да предизвикат болести, ако влязат в контакт с коралите”, казва Ламб. „Пластмасовите предмети – често изработени от полипропилен, като капачки на бутилки и четки за зъби – са силно обитавани от бактерии. Това е свързано с опустошителната група заболявания по коралите, познати като белите синдроми” (побеляване на различни зони от корала).

Когато пластмасовите отпадъци срещнат корали, казват авторите, вероятността от заболяване се увеличава от 4 на 89%, т.е. 20 пъти. Учените изчислили, че около 11,1 милиарда пластмасови предмети са заклещени из рифовете в Азиатско-тихоокеанския регион и най-вероятно тази тенденция ще продължи и ще се увеличи с около 40% през следващите седем години.

Коралите са малки животни, чиято повърхност е изградена от жива тъкан, благодарение на която се придържат един върху друг, образувайки рифове. Бактериалните патогени се прикрепват към повърхността на пластмасите, като така се придвижват на големи разстояния и, достигайки до деликатните коралови тъкани, те увреждат тях и техните микробиоми.

„Обезпокоителното около кораловите заболявания е, че щом веднъж има загуба на коралови тъкани, то няма връщане назад”, твърди Ламб. „Това е все едно да получите гангрена на крака си и просто няма какво да направите, за да я спрете и да не повлияе на цялото ви тяло.“

Ламб и колеги проучили 159 коралови рифа в Индонезия, Австралия, Мианмар и Тайланд, като изследвали визуално 125 000 корала за загуба на тъкани и увреждания от заболявания. Броят на пластмасовите предмети бил различен – от 0,4 предмета на 100 квадратни метра в Австралия до 25,6 предмета на 100 квадратни метра в Индонезия. Цифрите са значителни, особено предвид факта, че между 4,8-12,7 милиона тона пластмасови отпадъци влизат в океаните само за една година, добавя Ламб.

Учените прогнозират, че до 2025 г. пластмасата, влизаща в морската среда, ще се увеличи до приблизително 15,7 милиарда пластмасови отпадъци, което може да доведе до ерозия на скелета на коралите, бели синдроми и пълна деградация на тъканта на коралите (black band disease).

„Нашата работа показва, че пластмасовото замърсяване убива коралите. Целта ни е да се фокусираме по-малко върху измерването на смъртността и повече върху намирането на решение”, заявява съавторът Дрю Харвел (Drew Harvell), професор по екология и еволюционна биология. „Не можем да спрем огромното влияние на глобалното затопляне върху здравето на кораловите рифове в краткосрочен план, но това ново проучване трябва да тласне политиката към намаляване замърсяването с пластмасови отпадъци.“

Кораловите рифове са продуктивни местообитания в средата на води, бедни на хранителни вещества, казва Харвел. Благодарение на симбиотичната връзка между коралите и техните фотосинтезиращи водорасли, „това чудо на строителството създава основата на голямо биоразнообразие в океаните ни”, добавя Харвел. „Коралите създават хабитат за други видове, а рифовете са от ключово значение за риболова.“

Според Ламб, „това проучване показва, че намаляването на пластмасови отпадъци в океаните, ще има пряко влияние върху коралите и намаляване на заболеваемостта, както и смъртността им.“

Превод: Светослава Димитрова