Пионери на STEM образованието в България

STEM иновациите навлизат все повече в науката, образованието и бизнеса, като са на път скоро да ги преобразят коренно. Този процес вече се задейства и в България, подкрепян и финансиран както от различни европейски фондове, така и от държавата. Но най-важните двигатели в него разбира се както винаги са хората. Страната ни разполага с много квалифицирани кадри в областта, които популяризират, развиват и подпомагат този процес.

Това, с което Кристиян Михайлов се занимава, като основател и член на Професионалната асоциация по роботика и автоматизация (ПАРА), са събития и конференции насочени към сферата на роботиката. При провеждането

им от една страна се демонстрират физически щандове на производителите на роботи, интегратори и др., където деца и ученици да могат нагледно да видят какво прави индустрията. От друга гледна точка това, което те правят е инкубатор по роботика, насочен към ученици и студенти, който предоставя хардуер, пространства за прототипиране, обучителна програма и менторство в рамките на шест месеца. Целта

на всичко това е да развива роботиката у нас, както и автоматизацията, още на ученическо ниво. Публичните изяви на асоциацията много често са насочени към публичните медии като БНР, БТВ, БНТ и т.н. с идеята да насочат масата къде роботите помагат, къде автоматизацията е полезна, какви нови възможности дават те на обществото като цяло.

Силвия Кънчева е представител на Джуниър Ачийвмънт България, фондация, която организира различни курсове и събития като “Изгряващи звезди” през юни 2021 г. На това събитие учениците представят своите учебни компании, които в по-голямата си част са свързани със зелено или дигитално предприемачество. Подобни неща не присъстват в училищната програма като цяло, но в тези компании винаги има учител по биология или по химия като консултант при тях, а също така и ментори от бизнеса. Така учениците правят свои изследвания и понякога откриват нещо, което може да бъде полезно за обществото. Така чрез съчетанието на общите умения има по-голям шанс да се получи нещо полезно и същевременно да се развият по-комплексни умения. Повечето ученици, както и в олимпиядата по информационни технологии, правят проекти, които от своя страна са някакъв продукт. Като например ученици от иновационен лагер, правещи сайт за кариерно ориентиране и намиране на работа. Целта е тези практики все повече да навлизат в училищата и да се създава своеобразна СТЕМ и предприемаческа среда в тях.

Васил Василев е основател на школа “Олимпийци”, която подготвя няколко стотин ученици за състезанията по математика и информатика, а също и кандидат студенти за Факултета по математика и информатика на СУ “Св. Кл. Охридски”. Неговата идея е да се създават квалификации като преподаватели по състезателна математика, още на университетско ниво или в координация с БАН и други заинтересовани институции. Като по този начин постепенно да се увеличават участниците от училищата в най-престижните олимпиади по математика.

Виден Димитров е с над 15 години опит като мениджър в IT фирми и развитието на млади професионалисти, а също така е основател на АБВ Академия. Тя се явява място където той и екипът му развиват технологични курсове, приоритетно насочени в инженерните науки. Те започват своето сериозно партньорство в началото с Робопартанс, които са основоположници на лего роботиката и роботиката за деца като цяло в България. След това осъществяват партньорство и със “Забавна математика” – отново млади хора, българи, които са установили нуждата от това децата да учат по практичен и забавен начин математика. 

АБВ Академия развива и свои собствени продукти като имат вече разработени няколко курса, които са насочени включително към инженерните науки, 3D, електроника, електротехника и дори пилотиране на дронове.

 

Повече за тези и още много други учени и тяхната дейност в областта на СТЕМ образованието, както и за научните конкурси за ученици, които те организират, можете да прочетете в новия брой 152 на списание Българска Наука.