Пчелите могат да броят до нула

Пчелите разбират  понятието за нула, също като делфините и хората. Тези насекоми могат не само да различават „нищо“ от „нещо“, но и умеят да поставят нула в началото на положителната числова редица, според изследване, публикувано на 7 юни в сп. Science.

Предишно проучване е показало, че медоносните пчели (Apis mellifera) могат да броят до четири обекта, но новото изследване е първото, което предполага, че насекомите се справят с абстрактни понятия, казва Ларс Читка (Lars Chittka) – поведенчески биолог към Queen Mary University в Лондон. “Постоянно повтарях, че не съм изненадан от проявите на интелигентно поведение от страна на пчелите, но това откритие успя да изненада и мен ”, казва Читка, който миналата година показа, че земните пчели (Bombus terrestris) се научават да вкарват гол с топка, наблюдавайки как го правят други техни себеподобни.

За да разкрият, дали медоносните пчели могат да  възприемат понятието за „нищо“, изследователите примамили насекомите към екран с бели карти, на всяка от които били отбелязани от два до пет тъмни обекта. Някои от пчелите получавали капка сладка вода всеки път, когато летели към картата, показваща по-малко обекти, а други пчели били награждавани, когато летели към карта с повече тъмни форми. След един ден на тренировка, изследователите показали карти с един или без никакъв обект. Пчелите били способни да различат празните карти от тези, с отбелязан един обект, и даже показвали по-добри резултати, когато празните карти се представяли едновременно с картите, с отбелязани четири или пет обекта.

„Те осъзнават, че има някакъв вид числово разстояние“, казва водещият автор на изследването Скарлет Хауърд (Scarlett Howard), биолог към  RMIT University в Мелбърн, Австралия. “Това е много важна предпоставка за разбирането на нулата”.

Все още не е ясно, дали при пчелите умението за броене е вродено, или се научава в процеса на трениране, казва Хауърд. Тя добавя, че способността за разбиране и прилагане на числови правила може да дава на пчелите предимство в природата, например да им позволява да навигират или да разпозвават отличителни особености на цветята.

Следващата цел на изследователите е да проучат мозъка на тренирани и все още необучени пчели, за да разберат, как невроните обработват идеята за “нищо”.

Превод: Гинка Николова