Пълното слънчево затъмнение над Северна Америка днес (гледай от тук)

Днес на 8 април ще бъде видимо пълно слънчево затъмнение, минаващо постепенно през Северно Мексико, части от 15 щата в САЩ и югоизточна Канада. Това ще бъде едно от най-наблюдаваните затъмнения в историята, с над 32 милиона души, живеещи по маршрута на пълното затъмнение – широката 185 км ивица през Северна Америка, където Луната ще покрие на 100% слънчевият диск на небето.

Прякото предаване започва ок. 19:30 българско време.

По време на пълното слънчево затъмнение Луната се движи между Земята и Слънцето, като изглежда почти точно същия размер като Слънцето. По време на пълнотата Луната блокира целия слънчев диск за няколко минути (продължителността на пълнотата зависи от мястото, от което го наблюдавате).

Слънцето може да бъде изненадващо спокойно по време на предстоящото пълно слънчево затъмнение в Северна Америка. Въпреки това, то все пак ще изглежда невероятно.

Слънцето изглежда взема неочаквана дрямка точно навреме за пълното слънчево затъмнение днес (ок. 21 ч. българско време). До скоро слънчевата активност беше много висока, което повиши надеждите, че може би ще можем да видим слънчеви бури, изхвърляни от нашата звезда по време на пълнотата – периодът, когато Слънцето е напълно блокирано от Луната. Но сега това изглежда малко вероятно, според последните прогнози за космическото време. Въпреки това, ако можете да получите безрепятстван изглед към нашата домашна звезда от някъде по пътя на пълнотата, тя все пак трябва да изглежда много по-впечатляваща, отколкото по време на повечето други затъмнения, според експертите.

В момента Слънцето се приближава към слънчевия максимум, експлозивния връх на приблизително 11-годишния му слънчев цикъл, когато тъмни слънчеви петна покриват повърхността на Слънцето и често изхвърлят мощни слънчеви бури. Някои експерти вярват, че тази фаза може да е започнала вече, около година по-рано от първоначално прогнозираното. Но ние няма да знаем със сигурност, докато тя не приключи.

През последните два месеца слънчевата активност беше изключително висока. Видяхме огромни слънчеви петна, чести слънчеви изригвания от клас X (най-мощният клас на слънчева експлозия) и високи плазмени пламъци. На 23 март Земята също преживя най-голямата геомагнитна буря от повече от шест години след като гигантски облак от плазма и радиация, известен като коронално масово изхвърляне (КМИ), се удари в планетата.

В момента обаче Слънцето е изненадващо спокойно. Има само няколко активни слънчеви петна на близката до Земята страна на Слънцето, които са много по-малки от тези, които сме виждали през последните седмици, според Spaceweather.com. Ориентацията на магнитните полета на тези региони също подсказва, че има малък шанс те да изхвърлят слънчеви изригвания или КМИ до времето на затъмнението, според Earthsky.com.

Но само защото слънчевите бури са малко вероятни, не означава, че затъмнението ще бъде по-малко впечатляващо. Поради в момента отслабеното магнитно поле на Слънцето, короната – външната част на атмосферата на звездата, която изглежда като призрачен ореол, когато се наблюдава по време на пълно затъмнение – все пак ще бъде много по-забележима, отколкото е по време на други периоди на слънчевия цикъл.

Излъчването от Слънцето ще накара короната да изглежда като „бодлив таралеж“ по време на затъмнението, казва Скот Макинтош, слънчев физик и заместник-директор на Националния център за атмосферни изследвания в Колорадо, в имейл до Live Science. Ще има и много други интересни неща за наблюдатели по време на затъмнението, включително звезди, планети и „дяволската комета“, 12P/Pons-Broos, която ще бъде в близост до Слънцето по време на затъмнението.

Въпреки това, ако планирате да хвърлите поглед към Слънцето по време на пълнотата, уверете се, че го правите безопасно. Пълнотата е ЕДИНСТВЕНОТО време, когато е безопасно да гледате Слънцето без защита за очите – и ТРЯБВА да сте в пътя на пълнотата, за да го направите. По всяко друго време по време на частичните фази на затъмнението трябва да носите подходящи слънчеви очила или да използвате други форми на защита за очите, като например дупков проектор или добър слънчев телескоп.

Не пропускайте тази уникална възможност да станете част от исторически момент, докато сте удобно настанени у дома си!

Линк за онлайн излъчване на затъмнението, което трябва да започне към 19:30 ч. българско време: