Открити са масови гробове във Франция, свързани с обсадата на Рен през 1491 г.

По-големия гроб в Рен вероятно съдържа останки от тела на войници от френската кралска армия, а другия – от тази на Анна Бретанска. Изображение: biorxiv.org

Останките, погребани в два масови гроба в Рен (Франция) са идентифицирани като средновековни войници, принадлежащи на противоположни армии.
Розен Колтър от Френския национален институт за превантивни археологически изследвания и нейни колеги са идентифицирали скелетите като принадлежащи на войници, които са воювали при обсадата на Рен през 1491 г. Скелетите са намерени заровени в гробище пред Якобинския манастир в Рен.

Изследователите са идентифицирали скелетите чрез комбиниране на историческа информация с археологически техники, включително генетичен анализ. Те откриха, че всеки един скелет е принадлежал на мъж на възраст над 15 години, с травматични наранявания, включително незараснали рани на черепите и горните крайници. А това определено сочи към погребение на войници.

Радиовъглеродните датировки поставят гробовете някъде във времевата рамка между средата на 15 век и края на 16 век.
Екипът вярва, че те съдържат войници и от двете противоположни страни, воюващи една срещу друга при обсадата на Рен, голямо събитие във френско-бретонската война, предизвикано от спор за наследството.

Войната завършва с няколко договора и бретонската херцогиня Анна Бретанска се жени за френския крал Карл VIII през 1491 г., което е решаваща стъпка към формирането на модерната френска държава.

„Наистина е хубаво да се използват археологическите техники, за да хвърлим светлина върху дадено историческо събитие“, казва Рейчъл Ууд от Австралийския национален университет в Канбера, която не е участвала в изследването.

Използвайки стабилен изотопен анализ на зъбите и костите, изследователите са успели да определят къде войниците вероятно са прекарали детството и последните години от живота си.

Въглеродните и азотните изотопи оставят улики за диетата на хората, като например дали са яли морски или сухоземни храни, казва Ууд, докато стронциевите изотопи показват основната геология на даден регион.
Кислородните изотопи могат да разкрият вида на водата, която хората са пиели, а тя се различава в зависимост от нивата на валежите. Отделно и един вид сярен изотоп варира в зависимост от отдалечеността на водата от морето.

„Океанът има определена концентрация на сярен изотоп и затова, ако сте на брега, има определен ефект като на морски спрей“, казва Ууд.

Изотопите на кислород, стронций и сяра от войниците в по-малкия гроб, който съдържа четири скелета, предполагат, че те вероятно са израснали в Бретан или са прекарали в региона поне последните няколко години от живота си, което говори, че има вероятност те да са войници, подчинени или съюзни на Анна Бретанска.
В по-големия гроб, който съдържа поне 28 скелета, анализът посочва произход от френското кралство, което предполага, че те са били членове на френската кралска армия (bioRxiv, doi.org/f2m4).

Въпреки че са били на войници от противоположни армии, двата гроба са разположени в непосредствена близост един до друг. Изследователите отбелязват наличието на броеница и три комплекта перли, което говори за по-внимателно погребение, потенциално извършено от доминикански братя, отколкото е било предоставяно на много войници по време на война през тази епоха.

Източник: New Scientist Magazine