От архива: Пчелите се лекуват от природната аптечка

Земна пчела, събираща нектар, съдържащ вторични метаболити иридоидни гликозиди от растението Chelone glabra L. Credit: Leif Richardson

Никотинът не е здравословен за хората, но подобни природни вещества, открити в цветовете  на тютюна и други растения, могат да бъдат правилната рецепта за болните пчели, според проучване от 2015 година, ръководено от екип на колежа „Дартмут” (САЩ).

Изследователите установили, че метаболитите в цветния нектар, включително алкалоидите анабазин и никотин, иридоидният гликозид каталпол и терпеноидният тимол, значително потискат паразитна инфекция при пчелите. Резултатите показват, че отглеждането на растения, които са с високи нива на тези съединения около фермерските полета, може да създаде естествена „аптечка”, която подобрява оцеляването на болните пчели и опрашването на културите. Учените са изследвали паразитни инфекции при земните пчели, които като медоносните пчели, са важни опрашители и са също застрашени в световен мащаб. Една тенденция, която застрашава плодовете, зеленчуците и другите култури, които попълват голяма част от продоволствието на хората.

Статията  е публикувана в списание Proceedings of the Royal Society B.

Растенията произвеждат химикали, наречени вторични метаболити, за да защитават листата от тревопасни животни. Тези вещества са открити в нектара, но малко се знае за въздействивто им върху опрашителите, включително пчелите. Изследователите предположили, че някои нектарни съединения биха могли да намалят паразитните инфекции при пчелите, така че те инжектирали единични земни пчели с чревен паразит и тествали ефектите на осем естествено срещащи се нектарни метаболита върху растежа на популацията на паразитите. Резултатите показват, че употребата на тези метаболити понижава интензитета на инфекцията с до 81%, което може значително да намали разпространението на паразити вътре и между пчелните колонии.

„Нашите резултати подчертават, че вторичните метаболити в цветния нектар могат да изиграят жизненоважна роля за намаляване на взаимодействията между пчелите и паразитите”, казва професор Ребека Ъруин (Rebecca Irwin) от  Дартмут (САЩ).

Превод: Димитър Долнооряхов