Археология История 

От архива: Корабокрушения в Черно море

Дистанционно управляема камера предлага поглед върху много корабни останки, погребани в ледените дълбини край българския бряг.

ПОД ПОВЪРХНОСТТА. В дълбоките води на Черно море, дистанционно управляем носител (ROV) осветява останки от Османската ера. Credit: EEF, Black Sea Map
ПОД ПОВЪРХНОСТТА. В дълбоките води на Черно море, дистанционно управляем носител (ROV) осветява останки от Османската ера. Credit: EEF, Black Sea Map

Взимайки проби от дълбините на Черно море миналата година, екип от учени направили изненадващо откритие, което дори не са и търсели. Екипът е проучвал ефекта от промяната на морското равнище върху ранните човешки общества. Но веднага след като тяхната камера започнала да изследва морето, те бързо разбрали защо гърците са дали на Черно море прякора Враждебно море. Древни останки са разпръснати по морското дъно в неговите дълбоки тъмни води.

Подводни изненади

В началото на изследването търсенето на останки не е било в центъра на вниманието на екипа на Maritime Archaeology Project (MAP), който започнал проучването на морското дъно край брега на България. Партнирайки си с морски археолози от Европа и САЩ, основната цел на мисията е била проучване на влиянието на морското равнище върху ранните човешки общества около края на последната ледникова ера преди около 12 000 години.

Със затоплянето на Земята и топенето на глациалните ледове, морското ниво се е повишило. Водата от Средиземно море се разпростира в Мала Азия и образува Черно море. Докато изучавали тази промяна с дистанционно управляемия ROV, те се натъкнали на първите останки, лежащи недокоснати на дъното.

Останки от 13 век Венецианска cocha. Credit: EEF, Black Sea Map
Останки от 13 век Венецианска cocha. Credit: EEF, Black Sea Map

Консервирани в морето

Идентифицирани са повече от 40 потънали кораба датирани от преди около 1000 години. Най-ранните са датирани около 800 година, по време на Византийската империя, а повечето от другите са датирани от периода, когато морето е било под Османско владичество, 14 до 19 век.

Тези кораби дават нов поглед на историците върху търговските връзки между Европа и нейните източни търговски партньори. Борбата с Враждебно море, за да осигурят зърно, добитък, вино и текстил на европейските градове е била опасно начинание.

В Черно море се намира един от най-добрите примери за средновековен венециански кораб, които вероятно са плавали през 3 век. Светлините на ROV извадили на яве един от отличителните белези на кораба-квартердек, което позволило корабът да бъде идентифициран като cocha или „кръгъл кораб”. Ако тази лодка е служила на Венецианската империя, тогава злополучната cocha може да e плавала през Венецианската златна ера – периодът, в който Марко Поло е описвал своите приключения.

Голям интерес за учените представляват артефактите. В повечето океани въжетата и гредите бързо се разграждат от наситената с кислород вода, но в Черно море кислород липсва при дълбочина над 150 метра. Тези деликатни останки са перфектно запазени.

Археолозите дълго са предполагали, че стотици или дори хиляди кораби са запазени в това състояние, но само високобюджетен проект като MAP може да си позволи технологиите, способни да заснемат обекти на такава дълбочина.

Благодарение на дълбочината си и на ниското количестви кислород във водата, Черно море е съхранило много от тях и сега с помоща на технологиите, използвани от Maritime Archaeology Project (MAP), хората на повърхността могат да видят находките отблизо. Спуснатият от изследователите съд (използван от петролната промишленост и наречен Stril Explorer) им позволил да се приближат и да ги заснемат, използвайки фотограметрия. Със сложната техника се правят точни измервания от много ъгли, заедно със стотици снимки с висока резолюция. Данните се вкарват в компютър, който комбинира измерванията със снимките и създава ясен образ, често включващ детйли като въжета и греди.

Превод: Надежда Радованова

Източник: www.nationalgeographic.com

Коментари

коментара

Related posts

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close